Befinner mig i lövskog, Bohuslän. Hittade en jättekonstig svamp växande på stockar.
Största svampen är större än ett ägg. Trodde först ( innan jag kom nära) att det var gigantiska vårtiga röksvampar, men de här svamparna saknade helt fot ( klotrunda) ( bild 1)
Hittade även ett ” övermoget” exemplar. Där hade hatten kommit fram men trillat av. Kvar på stocken sattden ihåliga foten ( se bild 2)
Ja det är stinksvamp. “Bollarna” som är början till stinksvampen brukar kallas för häxägg.
Stinksvampen är jättegod!!! Tänkte först låta bli svampen…var rädd att den skulle bli övermogen och att flugorna skulle hinna före mig…
Tog hem svampen, mycket ( äckligt) jobb med att rensa bort ytterhöljet och gelekletet innanför.
Men det var värt jobbet. Innanför det äckliga skalet dolde sig en god matsvamp!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.