Södra småland, blandskog/skogsbryn/glänta.
Dessa växte intill. Den förmodade “pepparriskan” ovan har liten puckel i mitten. Dessa saknar puckel, är blekare och doftar STARKT kokos. Underbar doft. Måste vara kokosriska??
Tack för svar! :-)
Mer info om den övre: hatt:ca 2.5-4.5cm. ca 4-9 cm höga. inte direkt mjölkvit saft, kan ha varit på någon. saft mer som vatten, inte speciellt stark. kanske lite. En förmodad skogsriska jag funnit som är betydligt större och utsöndrar vit saft , är betydligt starkare i smaken.
misstänker lakritsriska i och med den klara saften. Nu när jag tänker lakrits så luktar de nog faktiskt lite åt det hållet. Hur stora/små blir lakritsriskan? Kan de va så pass små och bleka som dem jag funnit.
Det finns många små rödbruna riskor, och din är inte peppar eller lakritsriska. Snarare småriska eller närstående art. Den andra kan säkert vara kokosriska om den doftade så.
Tack för svar :-)
Ska kolla närmare på de mindre riskorna.
De på bild 2 doftar än. Helt otroligt att 3 så små svampar kan få en mindre lägenhet att dofta kokos. Jag älskar kokos och de svamparna gör mig så glad på något sätt. Doften aktiverar väl nått belöningscentra hos mig ;-P
Finns det någon annan som vill kommentera någon av bilderna, så gör det mig inget :-)
Kollade lite bilder på småriska och det känns mest rätt hittills. :-) Förstod det som att den inte är direkt god att äta?! Den har ju en doft av något slag, svår att sätta fingret på.
Gåt kokosriskan att äta och isf hur ska den bäst tillagas?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.