Älskar soppar, bättre än såväl kantReller som trattisar. Hade tyren att hitta 7 sorter idag. TROR att jag prickat åtminstone 6 sorter rätt, men vill gärna höra efter med er experter.
Min gissning är att jag plockat tegelsopp, sommarsopp,björkopp, aspsopp, boksopp, blodsopp, grynsopp…har jag rätt?
Svårt att säga utan att se undersidan men jag tror de flesta är rätt. Den minsta tror jag däremot är pepparsopp och inte grynsopp
Örsopp är nog ett bättre förslag om den inte är pepprig och har slemmig hatt.
Jag ser inte något som verkar vara sommarsopp eller boksopp men det är så klart svårt att säga något säkert utan fler bilder. Strävsopparna ser ju rätt ut och blodsopp. Den lilla har ju redan diskuterats. Men utifrån vad jag kan se utifrån bilderna så skulle jag kalla den lilla knubbiga för finluden stensopp och den största för stensopp eller rödbrun stensopp. Men du har ju egentligen själv mer info än det vi kan se här och jag är inte på något sätt säker. Vill du ha mer säkra svar så kan du lägga in de svamparna du är osäker på en och en och med bilder där man ser porlager och foten ordentligt. Även info om i vilken typ av biotop de är hittade.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.