För ca 30 år sedan plockade jag fem stycken fina svampar på en sågspånshög. Jag tog med dem hem och visade dem för mina föräldrar och sa att jag hittat rodnade fjällskivling som ju är 2-stjärning enligt den gamla svampboken som vi hade. Eftersom det inte var Stolt fjällskivling kastade vi svamparna. För några år sedan såg jag en beskrivning som verkade stämma perfekt med min minnesbild av svamparna. Det borde ha varit Rodnande spånskivling som jag hade plockat. I den svamboken klassas den som giftig. I samma svmpbok finns det beskrivet 4 stycken mindre fjällskivlingar som dödligt giftiga, de innehåller höga halter av amatoxin. Hur farlig och hur vanlig är den Rodnande Spånskivlingen? Finns det förgiftningsfall även i Sverge med giftiga fjällskivlingar?
Rodnande veckskivling, Leucocoprinus bresadolae (som för tillfället är det gällande namnet på arten hos Artdatabanken) verkar vara mycket sällsynt, både i Sverige och i andra länder.
Enstaka fynduppgifter finns från Västergötland och Medelpad.
Att den är sällsynt överallt, märks inte minst på att det finns så få bra bilder av arten - i svampböcker och på webben (i Marcel Bons “Svampar” finns visserligen en akvarell och beskrivning, men ingen utbredningsuppgift)
På webben hittade jag i alla fall en fin bild:
http://www.micologia.net/colaboradores/j.luis%20martin/Leucoagaricus-bresadolae.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.