Denna antar jag är Tegelröd björksopp(Tegelsopp). Växte i skogsbryn/blandskog. Såg en del asp, förmodligen va det en o annan björk också (mycket småträd). Ganska fast stam. har inte sett någon blånad, däremot blir de vitgula rören bruna till nästan svarta vid tumning. Kött tycker jag rodnar lätt vid tumning. Stammen blir grå till gråsvart vid tumning.
Funnen i södra småland.
Räcker denna info och bilden för att kunna fastställa vilken det är?
Denna fann jag inne i blandskog främst tall o gran. Gissar själv på Brunsopp då den blånar ganska kraftigt. Den har det här ljusa rutnätet högst upp på stammen, köttet närmast skinnet är åt det rödrosa hållet. Säg till om mer info behövs, har säkert glömt något viktigt.
Bild nr 2 kan mycket möjligt vara Sammetssopp, eller?? den va klibbig, inte åt det sammetsludna hållet, men det kanske är för att den är lite äldre?
Kanske hjälper denna bild.
den 3de bilden är alltså samma som bild nummer 2
Dessa hittades i närheten av sopparna på bild nummer 1. I ett skogsbryn av blandskog. Mestadels barrträd, men mycket sly av bl.a. asp i brynet.
Vet att jag stött på denna svamp ganska ofta genom åren, så den är troligtvis väldigt vanligt förekommande.
Slät och len hatthud. Hatt runt 7-8cm, höjd likaså. Vita/svagt (lax)rosa skivor.
Nu när jag läste lite om Aspsopp så tycker jag det absolut kan vara det på bild 1?
Nu när jag läste lite mer så insåg jag att det finns 2 aspsoppar(??). Nu är jag nästan säker på att de på bild nr 1 är “Vitfotad aspsopp”. Detta baserat på att jag främst såg aspträd där de växte och på de bilder jag funnit av “Leccinum albostipitatum”.
Är jag ute och cyklar?
Håller med om aspsoppen. Just den vitfotade har en sällsamt vacker orange hattfärg som väcker uppmärksamhet… Den andra soppen är väl karljohan, enligt både bild och beskrivning.
Sen hade du en skölding, Pluteus. Den mörka, nästan metalliska hattfärgen brukar finnas hos svarteggad skölding, men jag kan inte se hur skiveggen ser ut - och jag är lite osäker på vilka andra alternativ som kan passa.
Tack för ett svar Irene :-)
Jag har fått lära mig att Karl-Johan inte blånar. Det är just det och den relativt smala, krokiga stammen som får mig att tvivla på Karl-Johan. Men du menar alltså att “K-J” kan blåna den med?!
“Pluteus” va min första tanke när jag först såg svampen. Den har iaf inte svart egg på skivorna så tvivlar på svarteggad skölding. Du har inget annat förslag på vad det kan vara?
Här får du en av Aspsopparna på bild1, bara för att du gillar färgen =D
Det är nog inte vanligt att KJ blånar, men den verkar ju kunna göra det. Med det ljusa rutnätet högst upp på foten och rödaktigt kött närmast under hatthuden tror jag inte att det kan vara något annat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.