0 1950 visningar

13 svar

Djävulssopp? Bittersopp? Blodsopp?

Johanna

13 sep 2016 kl. 22:44

Hittade en övermogen, halvt uppäten sopp. Nyfiken på vilken sopp det är. Går det att fastställa trots soppens skick?
Hatthud: olivfärgad
Porer röda
De främre bitarna på bilden är delar av foten, de två bakre bitarna är hattens ovansida och undersida

0

Johanna

13 sep 2016 kl. 22:47

Bild 2
Ovansida/ undersida av hatten

0

Jonet

14 sep 2016 kl. 09:21

Tycker det ser ut som blodsopp

0

Johanna

14 sep 2016 kl. 22:39

Ja, Jonet, antingen blodsopp eller eldsopp…hur som helst så är den uppäten, och trots att bäst-före-datum passerats med råge så var den god!!!
( ingen bittersopp eller djävulssopp alltså

0

IngemarErlandsson

18 sep 2016 kl. 22:12

Hej Johanna! Nån blodsopp lär det inte vara, eftersom den blir blå i snittytan i samma stund som man skär! Verkar inte som denna är det! Har den nåt rutnät på foten eller bara rödprickig? Tycker mig kunna skönja en skarp gräns mellan rören och hatten ( som en röd gräns sas ) å isåfall skulle det vara en eldsopp!! Bor du på fastlandet dessutom lär du inte hitta nån djävulssopp heller !! Långt svar från en som tycker svamp e kul!!!

0

Johanna

18 sep 2016 kl. 23:19

Hej IngemarErlandsson! Tack för ditt långa svar - likt dig tycker jag svamp är kul,- och gott!
Svampen på bilden är som sagt ( skrivet) redan uppäten! Du frågade om den blev blå vid skärning…svaret är nej, men soppen var ju övermogen och lätt uttorkad,- kanske det förklarar varför den inte blev blå. Jag tror fortfarande att det var en blodsopp, men visst skulle det kunna vara en eldsopp som du föreslog…god var den iallafall!!!

Passar på att fråga en helt annan fråga och hoppas att du eller någon annan kan hjälpa mig. Tallsopp och aspsopp.hur ser man skillnad? Är foten lika på båda eller är den smal ( likt björksopp) på den ena och tjock ( Likt tegelsoppen) på den andra?

0

IngemarErlandsson

19 sep 2016 kl. 08:34

Haha..nu har du fått ett långt inlägg om din senaste fråga osså!! Kom på att om man e osäker på om det är blod eller eldsopp så kan man testa å dricka sprit till ,eftersom eldsopp lär ha samma antabusliknande effekt som grå bläcksvamp..

0

Johanna

19 sep 2016 kl. 12:41

Sprit till svampen IngemarErlandsson ?? Ja, då vet jag till nästa gång!! Såg du min andra fråga till dig ( ang asp/ tallsopp). Något tips?

0

Draken

19 sep 2016 kl. 12:55

Intressant tillvaro, först äter man upp svampen och sen frågar man va kunde det va? Jag brukar göra det omvända

0

IngemarErlandsson

19 sep 2016 kl. 13:10

Jag är också inne på soppor nu ,och läser i Nya svampboken att aspsoppen rodnar vid snitt för att sedan bli mörk/svart , vilket inte tallskogen blir! Vad gäller foten vet jag inte mer än att aspsoppens filttofflor är mer bruna och tallsoppens klart mer åt det svarta hållet!
Du, jag måste fråga..om du inte är säker på vilka svampar du plockat, hur i jösse namn vågar du då äta dom?

0

Johanna

19 sep 2016 kl. 14:54

Hej Ingemar. Som svar på din fråga;då det gäller soppar känner jag mig säker. Att det är en sopp går ju inte att missa…och ingen sopp är dödligt giftig. ” värst ” är djävulssoppen som ju bekant är sällsynt.  Illamående, magont, magkramper, kräkningar är typ det värsta som kan hända, men ibland står samma att läsa om eldsopp (!!!)
Jag provar svampar om jag kan utesluta de som är mkt giftiga eller dödliga. Svamp som klassas som ” inte matsvamp” kan vara goda om man tillreder dem rätt! Lakritsriska och pepparriska klassas som giftiga, liksom vissa kremlor, men ger inte mer biverkningar än blodsopp. Jag äter såväl pepparriska som lakritsriska och alla kremlor.INGET jag skulle bjuda ngn anna på, men jag har en stålmage och tycker det är gott.

0

IngemarErlandsson

19 sep 2016 kl. 17:02

Fast pepparriska klassas inte som giftig!
Att jag blev orolig vart för du skrev att du inte visste hur vit flugsvamp ser ut…å vi vill ju inte mista några svampvänner

0

Johanna

19 sep 2016 kl. 20:44

Tack Ingemar för din omsorg…du behöver inte oroa dig…hittar jag en svamp som verkar vara vit flugsvamp så slängs den.inga vilda chansningar ( skivlingen,- som föranledde boktips i ett annat inlägg- är förövrigt slängd!)
Idag hittade jag bla murklor, vårtig röksvamp, fjällig bläcksvamp, fjällig taggsvamp och björksoppar, - roliga fynd eller hur?hittade också en ny, för mig okänd svamp. Troligen ngn flugsvamp.lägger strax upp den på forumet.kolla, och kommentera gärna! Trevlig kväll! Kolla gärna på de

0

Fyodor1991

30 okt 2024 kl. 07:40

Jaha lakritsriskor äter man I ryssland. Vet ej hur de tillagar de.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone