2010 (och tidigare) lämnade jag bl.a. en del litteraturtips om tungmetaller och svamp. De äldsta/bästa inläggen är oåtkomliga, men här finns iaf lite info: http://svampguiden.com/forum/visa/180901
Svårt att säga vilken det är, men jag tror du kan utesluta ängschampinjon. De brukar ha mer rosa skivor. De champinjoner som anrikar tungmetallen kadmium rodnar inte, de gulnar t.ex. snöbollschampinjon eller kungschampinjon.
Vad bra :) Hittade du många?
Hittade i parken två som rodnar och en som gulnar, doftar jättegott och smakar ännu bättre.
Min fråga är, de champinjoner som rodnar, anrikar de några tungmetaller?? Om inte, kan man äta de som växer nära trafikerade vägar? Jag vet att man avråder att äta champinjoner nära trafikerade vägar, men gäller det också champinjoner som rodnar?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.