0 1537 visningar

10 svar

Har jag hittat en liten Karl Johan?

lisianthus

17 sep 2016 kl. 17:42

Jag har hittat en liten svamp som ser ut som Karl Johan men hatten är ljustbrun och jag kan inte se rör på undersidan.  Foten är tjock och vit. Den doftar inte stark. Det finns ek, björk och tal omkring.

Kan någon bekräfta vad det är för svamp?

0

Pix

17 sep 2016 kl. 17:46

Du måste visa undersidan av svampen, skivor eller är frågan

0

lisianthus

17 sep 2016 kl. 20:56

Ursäkta, jag hade planerat att skicka tre bilder av svampen men kunde inte. Jag bifogar nu två bilder av undersidan. Jag hade brutit foten.

Undersidan är vit och så jämn att jag inte kan se om det finns rör eller skivor.

Jag är i Nyköping, Sörmland.

Tack för hjälpen!

0

mumrik

18 sep 2016 kl. 14:49

Svårt att se, men ser inte undersidan ut som en ticka? Har du möjlighet att ta en skarpare bild?

0

lisianthus

18 sep 2016 kl. 17:04

Ursäkta för dåliga bilderna igår. De var tagit i skuggan. Jag skickar nu en bättre bild. Foten ser ut som karljohan, tjock med ett mönster på ytan. Jag har plockat karljohan där förut men hatten var ljusgrå, inte ljusbrun.

Tack, mumrik. Jag är inte bra på ticka.

0

lisianthus

18 sep 2016 kl. 17:07

Bild.

0

lisianthus

18 sep 2016 kl. 17:14

En bild till…

0

mumrik

18 sep 2016 kl. 19:43

Fortfarande svårt att se, men jag gissar på brödticka. Men det är bara en gissning, så ät inte upp den innan du vet säkert.

0

Irene A

18 sep 2016 kl. 20:13

Jag tror att det är karljohan nu också. Att den ser slät ut på undersidan kan helt enkelt bero på att det är en ung svamp och rörlagret inte har utvecklats mer. Färgerna kan också variera rätt mycket. Riktigt små som knappt har tittat upp ovanför markytan brukar vara rätt bleka.

0

Har jag hittat en liten Karljohan? Bred 3.8 cm på hatten.

lisianthus

20 sep 2016 kl. 10:09

Tack pix, mumrik och Irene. Jag håller med Irene. Jag har skurrit nu den lilla svampen och den doftar så gott men inte stark. Om du tittar på bifogad bilden, kan du se att svampen är så ung och rörläget inte har tid att utvecklas som Irene har sagt. Formen ser ut som karljohan med bara ett tunt (1 milimeter) rörläge! Jag kan se många jättesmå fläckar som kanske är blivande rör på en blek undersida.  Jag var för tidigt!

Bra jobbat, alla!  Tack så mycket!  Jag är inte förvirrad nu…Ha en trevlig dag!

0

mumrik

20 sep 2016 kl. 11:04

Jag ger mig(alltid för Irene ;-))! På sista bilden syns det ju tydligare vad det är även för mig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone