OM detta är en vit flugsvamp, så ser den helt annorlunda ut än vad jag trodde, men efter att ha läst i svampböcker så verkar det mesta överenstämma:
Hatt:4-7 cm. Ljus lejongul, mörkare i mitten ( ljust brunaktig)sidenaktig glans, avdragbar hud.
Skivor: beige
Kött: vitt
Fot:6-11cm.vit fnasfjällig, spår av ring, kan inte se någon strumpa…
Doftlös
Det är varken någon flugsvamp eller champinjon. Troligen någon spindling.
Tack SusanneH för svar! Kan du eller någon annan hjälpa mig ytterligare? Har tittat i svampböcker och googlat, men inte hittat någon ” matchande” spindling. Har du förslag? Är den ätlig?
Glömde skriva att hatten spricker upp, ochart svampen är fast i kötttet. Ringresten på foten är brun.bifogar en bild till…
Hej Johanna! Jag har en gammal bok som är oumbärlig..kanske inte lätt att hitta! Men den är utförlig!! Norstedts stora svampbok av Roger Philips och Stig Jacobsson från 1982!!! Enligt den skulle det kunna vara Mångkransad Spindelskivling! Jag har plockat svamp i ca 10-15 år men räknar mig ändå som novis, och så mycket har jag förstått att det inte räcker med dom vanliga böckerna med ätlig svamp å några giftsvampar!
Det är sannolikt en spindelskivling (spindling) men inte mångkransad. Det finns flera hundra olika arter av spindelskivlingar och det kräver mångåriga studier av spindlingar för att kunna bestämma flertalet av dem något så bär säkert. Vissa är enkla att arta men denna är inte en av dem.
Jag skrev ju dock inte att det ÄR Mångkransad, utan att det är lik den utifrån de ca 70st spindelskivlingar+ lökspindlingar jag gått igenom! Just därför krävs det mer än en bok för att lära sig om svamp! Hur har du kommit fram till att det inte är en Mångkransad? Som sagt är jag fortfarande en novis i djungeln..
Norstedts stora svampbok är säkert en översättning/bearbetning av Mushrooms. Och originalet ges fortfarande ut. En annan engelsk bok med många arter är Jordan: The Encylopedia of Fungi of Britain and Europe. Båda är relativt billiga eller var ivf när jag köpte dem och har fina bilder. Det jag saknar, i båda böckerna, är noteringar om utbredning. Man kan väl misstänka att tonvikten ligger på brittiska öarna. Det har hänt att jag inte hittat en svamp i någon av dem trots att den inte är en raritet här.
IngemarErlandsson, återigen TACK för att du tar dig tid att svara! TACK även till mumrik.
Jättebra tips på böcker! Ska redan idag se om jag kan hitta den du rekommenderade, Ingemar!
Själv använder jag en annan bok som jag är mycket nöjd med. Det står om plockning, var de olika svamparna växer,artbestämning, olika kännetecken, termer för olika hattoch fotformer, skivtyper, fotbasar, ringar…även om tillredning och förgiftnungar.
Inser dock- som du skriver Ingemar -att jag behöver mer än en bok…tex finns inte mångkransad spindelskivling med.
Tack.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.