Har en fråga om kremlor..ni som är vana kremleplockare. Ska man behöva smaka varje exemplar innan tillagning? Tänker då rödaktiga i första hand, eftersom dom ofta växer i grupp! Jag har analyserat kremlor i ett antal år å provtuggat kilovis, men fortfarande inte tillagat nån!!
Jag tänker ju som så att om man har 5-6 kremlor under en gran så borde det vara samma sort, men icke sa Nicke !!!
Jag tror att vana kremleplockare har lärt sig några bra arter och håller sig till dem, som t.ex. sillkremla, kantkremla, mandelkremla, vinkremla, tegelkremla, gulkremla och kanske några fler. Provsmakning behövs inte ofta då.
Kolla färgen på foten. En vinkremla grånar och pepparkremlan blir röd. Giftkremlan har mycket vit fot. Storkremlans hatt har färgskiftningar som ett rött äpple. Läs för övrigt Mickes genomgång av kremlor.
Hej! Jag har typ läst allt som finns om kremlor, men vad jag menar är att två till synes identiska kremlor som växer bredvid varandra kan ju smaka olika! Åtminstone i min värld! Så jag antar att , med undantag av tex kantkremlan så är det bara provsmakning som gäller.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.