Vad är detta för märklig svamp jag funnit? Jag hoppas att den inte är sällsynt eller så... Hittade den i ett gammalt (gissningsvis runt 10år) skogsmaskinspår. Växte mest lingonris, blåbärsris, mossa, tall och gran runtomkring.
Ser ut som stora tänder med en lång köttig tandrot. Själva “tanden” va det som stack upp mellan gammalt tallris. Såg ut som om det va gott om mycel inunder tallriset, men det kan ha tillhört någon annan svamp.
Det va som om fruktkroppen vuxit runtom gräs strån och mossa, jag kunde liksom dra flertalet strån ut ur och genom svampen.
Tills någon kunnat informera mig om vad det är jag funnit så kallar jag den “trolltand” ;-)
Jag tror mig känna igen den som orange taggsvamp, Hydnellum aurantiacum. Mycket unga exemplar!
Det ser ut som någon av korktaggsvamparna, Hydnellum. Men de verkar vara onormalt smala. I så fall ser orange taggsvamp ut att ligga närmast till hands.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.