Hej,
plockade för ett tag sen något som jag var säkert på var blodriska (se bild) men jag har inte plockat den tidigare så jag är lite utav en nybörjare. Har ätit svampen och även plockat den efteråt igen och den har varit hur god som helst!
Dock när jag pratat med folk efteråt så beskriver alla att den blöder så mycket och att händerna ofta blir helt missfärgade för att den utsöndrar så mycket orangefärgad saft, och de jag har plockat har i princip inte utsöndrat något alls.
Så nu är jag ju lite orolig att jag kanske inte plockat blodriska, utan någon annan sort som kanske dessutom är giftig. Finns det någon annan sort som är lik blodriskan och är giftig? Och är det ett måste att det ska utsöndra mycket saft?
Har själv hört ofta av folk hur otroligt mycket blodriskor blöder, men jag har vart med om både och!!! Är den lilla saften du får fram morotsfärgad?
Nej jag har inte noterat att det kommer någon saft överhuvudtaget varken orange, vit eller genomskinlig, men jag vet inte om det är så att man måste bryta och sedan vänta lite.. eller om det är skillnad om man bryter en bit från foten eller hatten..
Svampen som är på bilden är i alla fall blodriska. Det har ju varit rätt torrt på de flesta platser i landet under den senaste tiden och då kan det hända att “saften” mer eller mindre uteblir. Men lite orange om fingraran brukar man i alla fall bli om man tar i delar man skurit i.
Okej tack Susanne, då kan jag vara lugn :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.