Hej. Hittade 2 dussin (!!) av den här gigantiska svampen, Bohuslän. De växte i lövskog, ganska blöt mark med gräs och mossa. I området fann jag även en mängd aspsoppar och björksoppar.
Kortet tog jag ” på plats” i skogen. Svamparna är inte riktigt så gråvita som på bilden.snarare krämfärgade/ vita.
Mycket av ” min svamp” påminner om svavelriskan, bla. storleken och färgen, men andra saker i beskrivningen överensstämmer inte…tex växtplats och färg på saften.
Som framgår (?) så kommer det vit saft från svampen.saften ändrar inte färg efter kontakt med luften.
Hatten är 10- 27 cm , trattformig med fördjupning i mitten. De minsta svamparna har inrullad kant, de största har uppsprucken, ojämn kant. Hatthuden är gul/beige
Skivorna på de största svamparna har samma färg som hatten, på de mindre svamparna är skivorna citrongula.
Foten ( även på de största exemplaren) är 2- 4 cm lång och tjock, ca 3 cm.
Brännande stark smak, mild doft
Hej!! Lite klurig, MEN det är troligen en Ettervitriska, eftersom saften är skarp! Luden vitriska har mild saft, men mkt skarp smak i köttet!
Ingemar, du är GULD! Googlade och läste om ditt förslag ettervitriska, och såklart att du har rätt!!! Läste mig också till att den ej är giftig, men att det heller inte är någon matsvamp….
...efter ytterligare sökningar visade det sig att svampen anses vara delikatess (!!) i sydeuropa, gäller bara att tillaga den rätt. ( återkommer och berättar…)
En annan sak, du hade rätt även i rättikmusseron- fallet. Du uppmanade mig att inte äta pga den skarpa smaken. Jag tillagade den iallafall ( tillsammans med champinjonerna.) Måste ha varit EN rättikmusseron och resten ekmusseron el dylikt…svamparna smakade ok, men en smakade lika illa som den luktade… champinjonen var iallafall supergod!
Tack Ingemar för ditt engagemang!
Ingemar Erlandson,
Ettervitriskan (liksom rättiksmusseronen) smakade bedrövligt, så vet du…
En svamp som smakade riktigt bra efter kokning, “skalning” och stekning är däremot den gula rottryffeln.INGET JAG REKOMMENDERAR någon att pröva eftersom den kan ge magsmärtor, men jag har stålmage och har inte märkt av något
Är du ensam i ditt hushåll? Annars lär nog någon sakna dig en vacker dag..haha! Såg du hade smakat typ stinksvampsägg också? Förresten, det såg ju väldigt trevligt ut med hummern där!! På tal om det, hittar du några sillkremlor nån gång?
Ingemar E,
Stinksvampsägg och gul rottryffel rekommenderas ( om magen tål det)....liksom hummer förstås! Ja, ensam i hushållet,- så slutar mina små meddelanden så vet du varför…nej, skämt åsido, provar inte allt som växer. Lovar!!!
Champinjonen var iallafall god, liksom fingersvampen och kantarellerna som plockades idag. Har du fått trattisar än Ingemar? Dåligt med trattisar här, tror de har torkat bort. Kantarellerna verkar iallafall trivas
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.