Svamp #2: Det liknar grå bläcksvamp. Endast giftig om din ettåriga dricker alkohol men det tror jag knappast :D :) Många år erkänd som god matsvamp men numera kategoriserat som giftsvamp pga antabus-effekten. Annars om det är den gör den ingen skada. Om du tar en svamp, undersöka den. Ta upp svampen så att hela foten kommer med. Se om det inte finns en säck (även kallat volva) nederst på foten för att kontrollera om det inte är en riktig giftig (jag ser att det inte är den men om du vill försäkra dig) som vita flugsvampen. Skära upp svampen på mitten även på mitten av foten hela vägen ned (topp till botten). Är foten ihålig? Är hatten med dens speciella form tunn och går foten av svampen hela vägen till toppen av hatten. Om ja, då är det bläcksvamp. Inga riktigt giftiga förutom att den grå bläcksvamp ger antabus-effekt fler dagar efter man har ätit den. Är ej helt 100 % utifrån bilden men för mig liknar det det :)
Jag är inget proffs, men det är nog grå bläcksvamp på bägge bilderna..på bild 1 är dom skrot å på bild 2 unga å fräscha! Giftig ihop med minsta lilla mängd alkohol..har sett inlägg med folk som ätit dom utan alkohol, men inget att tipsa om tycker jag! Räcker ju att du två dar senare äter en likörpralin så blir det en antabuseffekt!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.