0 1938 visningar

8 svar

Förstörda trattkantareller?

Anko

2 okt 2016 kl. 22:27

Hej! Har idag varit runt på alla mina svampställen runt Halmstadtrakten och upptäckte till min förvåning att trattkantarellerna, som för tre veckor sedan var på god väg, nu blivit helt svarta, skrumpna med vita prickar (mögel?) på. Det var i olika skogar med ca en mil emellan. Jättemärkligt. Några frostnätter har vi väl inte haft än och trattisar brukar ju vara tåliga, har plockat in i november tidigare. Varför blir det såhär tror ni?

0

Irene A

3 okt 2016 kl. 09:51

Jag har inget specifikt svar på vad som hänt dina trattkantareller, men fukt och värme gynnar också bakterier och mögel som får svamparna att ruttna. Har det varit högre temperaturer än vanligt på sistone, kan det vara en förklaring.

0

AN

3 okt 2016 kl. 10:20

Även i Norrbotten såg jag fenomenet ifjol.Mycket tidigt på säsongen.

0

Johanna

3 okt 2016 kl. 21:21

Även här i Bohuslän såg trattisarna ut att växa och trovas för 2- 3 veckor sedan, men nu är de alldeles svarta, förkrympta och vissna…

0

IngemarErlandsson

3 okt 2016 kl. 21:32

Är det verkligen ett fenomen? Allt som växer på våran jord dör utan vatten..fiskar,svampar, människor etc! Augusti och september har varit ovanligt torrt åtminstone i Halland å Skåne! Jag är ingen vetare inom området, men jag tror det är skurken…torkan!!

0

Helle001

4 okt 2016 kl. 15:00

Samma sak hände mig igår men då var det svart trumpetsvamp. Jag har en backe där jag brukar hitta mycket svart trumpetsvamp och även denna gång men alla hade vita prickar som täckte nästan hela svampen. Är de oätliga nu?

0

Anko

14 okt 2016 kl. 22:22

Tack för svar, verkar inte bara vara jag som upplevt detta. Jag förstår att svampar kan mögla men det som var lite konstigt var att det gick då fort. Jag har plockat trattisar långt in i november efter flera frostnätter och det har inte varit några problem.

0

Johanna

15 okt 2016 kl. 04:59

Instämmer med dig Anko! Jättemärkligt!
Jag har dessutom hittat fina exemplar av andra svampar ( tex kantareller!!!) som växt alldeles intill de ihopskrumpna trattkantarellerna!!!
Därför tror jag inte på mögel utan snarare angrepp eller sjukdom (?)

0

LinusKungsbacka

15 okt 2016 kl. 09:03

Mitt intryck efter att varit ute i skogen i Kungsbackatrakten på svampjakt minst en gång i veckan sedan i augusti är att trattkanterellerna kom, men de var vid ett tillfälle helt torkade, växte som torkad trattkantarell. Sedan kom det lite regn mot slutet av september som blötte upp de torra trattkantarellerna och strax efter det började de att mögla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone