Mandelkremlan ska vara tämligen allmän här neråt Halland , men detta är nog första gången jag hittat! För det tror jag att jag gjort va? Mkt rikligt med vit saft, bruna fläckar, små sprickor i kanterna, jag kan inte påstå att den luktar just hummer, men gott på nåt märkligt sätt! Smaken på saften är mild och god!
Nej, det är inte mandelkremla, inte ens en annan kremla.
Svampen du har har nedlöpande skivor, inte urnupna som på en kremla.
Med tanke på att du gissat på något med “mandel” och påtalat hummer så gissar jag på att du skrivit fel och syftar på “Mandelriska” och inte kremla, vilket tycks stämma in bättre, men den ser ut att ha torkat ihop en hel del vilket gör det svårt att avgöra.
Jo naturligtvis menade jag riska. Den är dock allt annat än torr- tvärtom spänstig å köttig! Vad det gäller torrsprickorna på hatten så är tydligen inget ovanligt! Men som du säger så är det nog allt en mandelriska..
Japp, mandelriska: http://svampguiden.com/art/visa/lactarius_volemus
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.