0 577 visningar

8 svar

Magkänslan säger nej...? Giftig?

Johanna

3 okt 2016 kl. 21:16

Den här svampen har jag stött på så många gånger i höst….jag har hela tiden sett den som giftig, men idag inser jag att jag faktiskt inte vet VAD det är och om den verkligen är giftig…?
Magkänslan säger att så är fallet, men jag väljer att fråga er experter

0

IngemarErlandsson

3 okt 2016 kl. 21:37

Halloj Johanna..Dom ser lite risiga ut på bilden, men var växer dom?

0

Johanna

3 okt 2016 kl. 22:01

Överallt Ingemar!!! Ofta tillsammans med lakritsriska, ofta i barrskog, men även bland ljung/blåbärssnår.

Tar en bild till, kanske den blir bättre…

Hittat några roliga fynd idag Ingemar? Själv plockade jag ett 10-tal rödgula taggsvampar, och favvissoppar: asp, tegel och tall

0

Johanna

3 okt 2016 kl. 22:02

Glömde bilden..

0

IngemarErlandsson

3 okt 2016 kl. 22:14

Är den stora renare undertill så fota den..
Såg du inte mina bilder på mandelriskan och taggisen?

0

Johanna

4 okt 2016 kl. 04:58

Ingemar, hej.Missade dina bilder. Ska genast kolla!
Den större svampen är inte bättre. Strunt i detta inlägg, jag slänger de två svamparna och plockar några fräschare ex i eftermiddag istället.  Lägger upp frågan igen på nytt därefter!

0

JanAUppsala

4 okt 2016 kl. 09:09

Pluggskivling ser det ut som bilderna ska försöka efterlikna.

0

Michael Krikorev

4 okt 2016 kl. 23:04

0

Andreas-Nilsson26

8 okt 2016 kl. 18:32

Det där är pluggskivling. Den är mycket giftig och lär kunna orsaka illamående och kräkningar, eller allergiska reaktioner. Ät den inte!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone