Västergötland på gammal lövved, sprang på en vad jag känner mig säker på är någon from av pluteus. Den är 2 storlekar mindre än vad den vanliga sköldskivlingen brukar vara.
Hatt tunn, rund välvd(som ung), grå med mörkare mitt(läs svart), fjällig, 2-3 cm. Rosa sporavtryck. Först vita sedan rosa skivor. Stam tunn, gråvit till vit, något mörkare mot basen, 4-5cm.
Har sökt och kollat bilder och sällan har jag stött på 1 så liten pluteus.
Har ni några förslag på vad det kan vara för något jag hittat? Kanske till och med någon som är villig att titta i mikroskop åt mig, eller är det för sent vid det här laget på grund av kontaminering?
Känner att fyndet kan vara något ovanligt…
Misstänker att expertisen väntar på bild.
Om de blå-grönblå färgerna på fotbasen jag tycker mig se stämmer med verkligheten kan du kolla beskrivningen av Pluteus cyanopus. Alternativet är en extremt småväxt P. salicinus.
Bättre att du bifogar bild här i forumet istället för att länka till extern webbsida.
Ok tack för hjälpen! Va inne på Pluteus Salicinus men den är som du säger för liten. Visste inte att Pluteus Cyanopus gick att finna i sverige. Tycker den stämmer in på mitt fynd bättre än Pluteus Salicinus.
Går det kolla på sporerna i mikroskop fortfarande eller är det försent när svampen blivit torr och kontaminerad av diverse andra svampsporer eller liknande?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.