Jag bor i södra Skåne, och i “min” skog har det alltid funnits gott om grå kantareller. För några dagar sedan hittade jag en klunga med, som det ser ut, nästan helt vita grå kantareller. Tror inte att jag sett dem förut, och kan inte hitta denna varianten i någon svampbok. Känner någon till dem?
Det är inte helt enkelt blek kantarell? Cantharellus pallens enligt min svampbok. Citat:
“Den bleka kantarellen ansågs tidigare vara en lövskogsform av vanlig kantarell men räknas numera som en särskild art. Hattens översida är blekvit eller svagt vitgul. Unga exemplar har något välvd hatt med starkt inrullad kant. Hos äldre exemplat är hatten utbredd med nedsänkt mitt. Den blir dock sällan så trattformig som hos vanlig kantarell….
Som helhet verkar svampen avsevärt kraftigare än vanlig kantarell…
den bleka är likväl en utsökt matsvamp…
Den växer tämligen allmänt i ren lövskog med hassel, bok, ek eller björk från juli t o m september.”
Jag har i år för första gången hittat ganska rikligt med grå kantarell. De varierade mycket i färgnyans och var ganska torra. De ljusa var nästan vita på hattens översida, lite gråare under och de största hade mörkare grå hattkanter.
Har förstått att de ärc rariteter och då de dessutom måste samlas i stora mängder för att ge någon smakupplevelse så låter i alla fall jag dem stå i fortsättningen.
Provsmakningen tycker jag gav lite samaknyanser påminnande om trumpet och trattkantarell, men lite faddare då de var ganska torra och krympte ännu mer vid stekning.
Under hassel på nästan bar torr lerjord växte de i alla fall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.