0 2085 visningar

16 svar

Vad heter denna svampen?

Jackie

29 okt 2016 kl. 17:47

Är den giftig? Min hund fick i sig 1 av dessa. Skåne, växer inträdgården runt en stubbe av björk tror jag. (Gammal och rutten)

0

Jackie

29 okt 2016 kl. 19:02

Det är inte runt en björk utan någon annan stubbe.

0

Jackie

29 okt 2016 kl. 19:03

Genomskuren

1

Irene A

29 okt 2016 kl. 21:38

Det är någon liten art av bläcksvamp, inget att bekymra sig över om hunden bara fick i sig en.

0

mumrik

30 okt 2016 kl. 08:14

Det tror inte jag heller.

Men eftersom jag även är intresserad av hundar har jag funderat lite på detta med svampgifter och hundar. Jag undrar om man egentligen vet vad i svampväg som är giftigt för hundar. Med tanke på att man numera vet att “oskyldiga” saker som lök och vindruvor är giftigt för hundar (eller i fallet vindruvor är det för vissa hundar men inte andra, mystiskt nog) tror jag inte man kan förutsätta att bara för att en svamp inte är giftig för oss är den inte det för hundar heller.

Nu menar jag inte att skrämma upp OP på något sätt. Den lilla mängden hunden fick i sig är säkert inte skadlig oavsett. Men jag tycker det är ett intressant ämne.

0

Tusen tack

Jackie

30 okt 2016 kl. 08:28

För hjälpen. Hunden mår bra :)

0

mumrik

30 okt 2016 kl. 09:30

Va bra! :-)

0

Irene A

30 okt 2016 kl. 10:28

Den nordamerikanska mykologiska föreningen NAMA har under ett antal år samlat in rapporter om svampförgiftningar hos både människor och djur. I stort sett verkar det ju vara samma arter som förgiftar hundar som människor, men några frågetecken finns det allt…
Jag har inte läst igenom allt, men den som är intresserad hittar deras statistik i årsrapporterna här:
http://www.namyco.org/toxicology_reports.php

0

mumrik

30 okt 2016 kl. 10:45

Tack! Ska se om jag förstår mig på det.

Tror säker de arter som är giftiga för oss är giftiga för hundar också, men eftersom ämnen som är helt ofarliga för oss kan vara skadliga för hund, så är det väl rimligt att misstänka att sådana kan finnas hos svampar likaväl som i frukt och grönsaker.

Det där med vindruvor är förresten intressant. Det drabbar bara vissa hundar och man har ingen aning om vilket ämne det är som är orsaken. Om jag minns rätt förstörs njurarna ivf.

Hade själv en hund som gärna snodde hela vindruvsklasar ur den konstfullt arrangerade skålen med julgotter och smällde i sig snabbt och effektivt. Han hade uppenbarligen inte det här problemet. Han fick också i sig nästan en hel Aladdin-ask en gång utan att bli det minsta dålig, men det kanske säger mer om kakaohalten i Marabous choklad. ;-)

0

Irene A

30 okt 2016 kl. 12:09

Det där med vindruvorna, kan det inte vara allt som de besprutas med som är extra farligt för hundar? Det skulle eventuellt kunna förklara varför de inte alltid är farliga…

0

mumrik

30 okt 2016 kl. 14:38

Det är ju en tanke, men jag tycker de borde ha tänkt på den möjligheten.

Samtidigt är det väldigt konstigt att så mycket helt plötsligt är giftigt för hundar. Jag menar, vem som inte är tonåring har inte slängt åt en hund en chokladbit eller en vindruva eller gett dem rester med lök i? Helt plötsligt kan de dö av det.

Vindruvsförgiftning låter läskigt ivf. Från http://www.torslandadjurklinik.se/artiklar/forgiftningar-hos-hund-och-katt/
“Symtom: Kräkningar, diarré, buksmärtor, slöhet kommer som regel inom 6 timmar. Efter 1-3 dygn kan njurskador tillstöta som visar sig till exempel genom att hunden kissar dåligt eller inte alls. Dödsfall har inträffat vid intag av endast fyra vindruvor!”

0

Usch

Jackie

30 okt 2016 kl. 20:27

Ja det är konstigt det där. Min mosters hund åt en hel paradis ask mådde hur bra som helst.

Just med svampar verkar det vara mer likt.

Vanlig lök är tok farligt för hundar. Nötter,  choklad och kakao.

Både russin och druvor.

Mycket intressant länk, även också intressant som sagt att saker vi tycker är gott är tok farlig för hund.

Vovven mår fortsatt bra iaf. Pratat med veterinär som sa att jag kan vara lugn.

Jag och lilla Loke tackar ödmjukast för er hjälp.

0

mumrik

30 okt 2016 kl. 21:29

Å vad söt! Boxrar är så mysiga. Han borde få komma hem till mig ett tag. Mina valpplaner går hela tiden i stöpet och hundsuget har antagit enorma proportioner. ;-)

0

Jackie

31 okt 2016 kl. 16:54

Ja söta och stundtals riktiga demoner. ;) det kommer, synd att dom går i stöpet men man ska hinna med dom. Vilken ras är du inne på?

0

mumrik

31 okt 2016 kl. 19:31

Har några som jag velar mellan, väldigt olika hundar faktiskt. Jag gillar egenligen stora hundar, hade en Berner Sennen sist (vilket var rätt länge sedan). Men av olika skäl får det bli en betydligt mindre hund nu. Har väldigt svårt att hitta någon liten ras som jag kan känna sådär som man ska för. Alternativ ett är Berger des Pyrénées som är en drömras sedan länge för mig, men varningsklockorna ringer över hela nätet för den rasen och jag är inte helt 100 på att jag skulle klara av en sådan hund - men uppfödaren jag träffade var positiv! Ett alternativ är Podengo, men jag får inte riktigt rätt vibbar där. Likaså pudel faktiskt, nåt jag aldrig trodde jag skulle vilja ha. Och ett tiotal till… Så, väldigt olika raser. :-)

0

Jackie

3 nov 2016 kl. 21:59

Ja verkligen olika raser. Du känner när det är rätt.  :) för mig har det alltid varit boxer. Annars är det över lag hundar som är liknande jag faller för.

Lycka till när det väl blir dags :)

0

mumrik

3 nov 2016 kl. 23:49

Tack. Berner är nog den ras som passar mig bäst, älskar rasen, men de är alldeles för sjuka. En gång räcker. Diverse bruksraser ink boxer gillar jag också och har alltid tänkt att en gång ska jag ha en schäfer. Men som sagt, storleken är tyvärr en avgörande faktor numera.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone