Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut det här problemet!! Jag hittade en sotticka av den vanliga sorten trodde jag. När jag läser om dem ska man kollar dem i fuktig väderlek. Då ska den den sydliga ha små droppar undertill. Det har mina. Vad ska jag tro? Kan det vara möjligt att det är den sydliga (ovanliga) sottickan. Jag bor i Västra delen av Sverige och det var i gammal granskog jag hittade dem.
Här kommer en bild till.
Det är absolut den vanliga sottickan. Jag har sett droppar på båda så det kan knappast vara en artskiljande karaktär? Sydlig sotticka är inte särskilt ovanlig i Skåne.
Hur kan man skilja på dem ? När man läser om dem står det att de är identiskt lika. Fruktköttet lär vara ljusare på den sydliga. När jag skar i den jag hittat, var köttet väldigt vitt. Så det kan inte heller vara ett sätt att se skillnad. Är den enda indikatorn växtplats då. Den sydliga på lövträd och den vanliga på gran. Jag har läst på finska svampsidor på nätet att den sydliga har hittats på gran i Finland. Jag blir förvirrad! Hur vet man att det finns två arter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.