Det finns säkert information att hitta om du googlar på sprängticka.
Den arten räknas inte till någon matsvamp här på svampguiden, så jag kan tyvärr inte vara behjälplig.
Hej!
Det behövs väldigt lite sprängticka per liter vatten. Kanske 2 klumpar á 4 cm i diameter. värm upp till ca 70-80 grader och låt stå på den värmen i ca 30 min, kanske mer. Du vill se ett gyllene mörkbrunt te, då är det färdigt. Man kan förstöra de nyttiga ämnena genom att koka på för hög värme, så tänk på att alltid hålla temperaturen under kokpunkten.
Klumparna ska man återanvända! Lägg att torka på hushållspapper till nästa gång. Låt då dra på samma värme fast under längre tid tills du får rätt färg.
Tips: Släng i timjan och mynta mot slutet och drick med honung och ev, mjölk = en helt underbar örtlatte!
Tips nr 2: tillred mycket och spara.
Jag tycker att du borde förstå att någon vet!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.