0 2165 visningar

11 svar

En Karljohan-vad göra?

Jenny

23 sep 2006 kl. 17:54

Har idag fått några Karljohansvampar. Har aldrig tillagat sågdan tidigare. Hur gör jag? Brukar hålla mig till smörstekta kantareller. Kan man steka Karljohan på samma sätt och behöver jag i så fall förvälla? Tacksam för alla svar, svampvänner!

0

Gör

Charina

23 sep 2006 kl. 17:56

likadant.

0

Nina A

23 sep 2006 kl. 17:58

Grattis, Karl Johan hör till mina absoluta favoriter

stek upp den på låg värme 3-4 grader, tills vätskan nästan kokat bort, tillsätt en liten klick margarin eller smör, salta/peppra lite och avnjut på en smörgås

hittar man mängder av unga karl johan som inte är angipna av något kan man torka dom i ugn på 50 grader, tills svampen är knastertorr, jättegott att ha i mat senare i vinter :)

0

Gör

Jenny

23 sep 2006 kl. 17:59

Tack Charina! Jag hoppades att någon akulle svara just detta, verkar enkelt och gott.

0

Gör

Maya K. I.

23 sep 2006 kl. 18:04

Om du inte vill torka dom, så förväll och frys in, om du har hittat många.

0

Jenny

23 sep 2006 kl. 18:06

Toppen! Jag ska sätta igång på en gång. Kvällen räddad. Tack för tipsen, det här var en trevlig sida!

Fortsätt gärna att tipsa även om jag går och börjar rensa svamp nu…

0

Andreas

23 sep 2006 kl. 18:17

Även om smörstekt svamp (eller för den delen stuvning, som jag föredrar) är gott på smörgås, finns det ju så många tusental till rätter på svamp att göra! Botanisera i recept-registret här till vänster på sidan, du hittar nog nåt intressant.

0

per d

24 sep 2006 kl. 15:28

vad du än gör så torka den inte i ugnen, torka den på hushållspapper efter att du hyvlat foten i tunna skivor med osthyvel och skurit hatten i så tunna skivor som möjligt. reultatet av torkningen kan du sedan finhacka och avända för att smaksätta gräddsåser eller använda större stycken i köttfärssås, lasagne eller potatisgratäng.

0

Osthyveln till svamptork!

Sofia

24 sep 2006 kl. 18:32

Tack för tipset att använda osthyveln för att få tunna strimlor av svamp att torka!

0

Anders Lindgren

10 sep 2020 kl. 17:23

Hej, är helt okunnig på svamp undrar bara vad och hur ser man att en karl-Johan är angripen av någon parasit eller annat.
Hur mycket ska man ta bort från svampen innan tillagning.
Tänkte steka den och frysa in.
Mvh Anders Lindgren

0

HLilja

10 sep 2020 kl. 17:36

Wow, så fina!!
Är svampen angripen är den full av hål och man brukar även se att det kryper i den, inte så lätt att missa…
Du behöver inte ta bort någonting förutom smuts. Men är det större exemplar där rördelen mjuknat kan man pilla bort rören, de kan bli lite slemmiga och fastna i stekpannan. Samma om det är seg hatthud. I övrigt kan både rör och hatthud sitta kvar.

0

JanAUppsala

10 sep 2020 kl. 21:57

En parasitsvamp som angriper främst karljohan är “gul svampsnylting” som gör värden oätlig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone