Har idag fått några Karljohansvampar. Har aldrig tillagat sågdan tidigare. Hur gör jag? Brukar hålla mig till smörstekta kantareller. Kan man steka Karljohan på samma sätt och behöver jag i så fall förvälla? Tacksam för alla svar, svampvänner!
Grattis, Karl Johan hör till mina absoluta favoriter
stek upp den på låg värme 3-4 grader, tills vätskan nästan kokat bort, tillsätt en liten klick margarin eller smör, salta/peppra lite och avnjut på en smörgås
hittar man mängder av unga karl johan som inte är angipna av något kan man torka dom i ugn på 50 grader, tills svampen är knastertorr, jättegott att ha i mat senare i vinter :)
vad du än gör så torka den inte i ugnen, torka den på hushållspapper efter att du hyvlat foten i tunna skivor med osthyvel och skurit hatten i så tunna skivor som möjligt. reultatet av torkningen kan du sedan finhacka och avända för att smaksätta gräddsåser eller använda större stycken i köttfärssås, lasagne eller potatisgratäng.
Wow, så fina!!
Är svampen angripen är den full av hål och man brukar även se att det kryper i den, inte så lätt att missa…
Du behöver inte ta bort någonting förutom smuts. Men är det större exemplar där rördelen mjuknat kan man pilla bort rören, de kan bli lite slemmiga och fastna i stekpannan. Samma om det är seg hatthud. I övrigt kan både rör och hatthud sitta kvar.
En parasitsvamp som angriper främst karljohan är “gul svampsnylting” som gör värden oätlig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.