0 553 visningar

22 svar

konstevera svamp?

Hjördis

23 sep 2006 kl. 17:55

Kan man konservera svamp så som man gör med tex äppelmos? Dvs fylla den på glasburkar när den fortfarande är varm och så sätta på locket så det blir vakum.
Eller måste man lägga in den på något sätt?
(har plockat taggsvampar och fårtickor om det har någon bertydelse)

0

Karin

23 sep 2006 kl. 18:50

Visst kan man konservera svamp men den måste koka ordentligt, inte bara hällas varm på burkar. Antingen kan man konservera med gamla konservglas och gummiring, det fungerar utmärkt, eller med vanliga syltburkar av glas. Jag har provat att konservera med vanliga burkar med gott resultat och jag gör så här:
Svampen kokar jag som vanligt i sitt eget spad, fyller burkarna till 3/4 och skruvar på locket såpass mycket att det bara precis “nyper”. Inte så mycket att burken är helt stängd alltså. Jag ställer burkarna i en långpanna i 100 graders ugn med lite mellanrum runt burkarna. När jag ser att det kokar i alla burkar (viktigt:ALLA) så låter jag dem stå där i ca 20 minuter och koka. Därefter tar jag på mig mina tjockaste grillvantar och vrider på locken ORDENTLIGT. Låter burkarna stå i köket några dagar för att se att det fortfarande är vacum i dem. Det är lätt att se för de flesta burkar har lock som har en liten bubbla som buktar inåt när det är som det ska. När jag öppnar burkarna låter det som en vanlig syltburk, ett litet klick, och då är jag helt säker på att ingen luft har läckt in.
Jag har också kokat burkarna på spisen i en kastrull med vatten upp till halva burkarnas höjd och gjort på samma sätt i övrigt. Det har också fungerat bra.

Lycka till!

0

Kristina

23 sep 2006 kl. 19:12

Karin!
Vilka mängder!

Kristina

0

Karin

23 sep 2006 kl. 19:21

Ja, det finns en del! Fördelen med konserverad svamp är att den håller i stort sett hur länge som helst. Har tillagat svamp som är 10 år gammal och den var helt ok. Dessutom smakar den bättre än den frysta enligt maken. Själv äter jag inte svamp, plockar den bara med glädje.

0

Kristina

23 sep 2006 kl. 19:23

Hur kan du låta bli att äta den, när du lagt ner så mycket jobb?

/Kristina

0

hjördis

23 sep 2006 kl. 19:25

när jag kokat svampen i eget spad ska det koka bort då el inte? om det ska koka bort ska man ha i nytt vatten? för den måste väl ligga i vatten för att kunna konserveras….

0

Svampsort spelar ingen roll

Karin

23 sep 2006 kl. 19:26

Hej igen
Glömde sist: vilken sorts svamp man konserverar spelar ingen roll. Allt blir bra som jag har provat: Kantareller, taggsvampar, trattkantareller, soppar inkl KJ, tickor, rimskivling, kremlor, blodriska, blandsvamp.

0

Karin

23 sep 2006 kl. 19:31

Ang mängden vätska: Hur mycket som kommer ur svampen är ju beroende av hur blöt svampan är. Min riktlinje är att det ska vara upp till minst hälften av svampen i burken. Annars finns det ju inget som kan koka. Jag fyller på med lite kokande vatten om det behövs. Men i vissa av mina burkar finns det vätska så att det täcker svampen och det går också bra. Lite mer som får koka bort när jag tillagar svampen bara.
Och Kristina, det går utmärkt bra att låta bli svampen! Jag tycker att svamp är bland det värsta som finns i matväg. Tyvärr. Det gör mig ledsen för det doftar ju så gott när man steker kantareller eller när streckmusseronerna puttrar en stuvning…men äta den…nej det går inte.

0

hjördis

23 sep 2006 kl. 19:40

tack för alla tips! står nu i köket och rensar svamp och ska göra ett försök att koka in den sen.

0

Karin

23 sep 2006 kl. 21:03

Lycka till!

Hör av dig så vi ver vad du tyckte och om det blev bra. Förresten, om du använder gamla sillburkar måste du vara jättenoga med att kolla så att de inte luktar av sillen. Nog för att det kan vara gott med sillkremlor men Karl Johan som smakar sill… jag vet inte jag…

0

Hjördis

23 sep 2006 kl. 21:11

jag har nu rensat min svamp och fyllt i den i burkar som står och klickar till ute i köket nu. men jag fyllde bara på dem när de var varma och fyllde sen på med kokande vatten. Har aldrig förståt varför man ska koka upp det en gång till i ugnen, om det finns nån anledning får någon gärna tala om den för mig! ´För mig har det alltid fungerat att fylla på varmt med äppelmos och sylt så jag tyckte det borde gå nu med:-)

0

Karin

23 sep 2006 kl. 21:17

För att vara säker på att det inte börjar “växa” i burkarna måste man vara säker på att de är helt sterila vilket de blir efter att ha kokat dem. Jag skulle inte rekommendera att du bara lägger den heta svampen i burkarna, försluter och litar på att svampen håller sig för du kan ju inte vara säker på att den övre delen av burken och locket är helt sterilt om det inte har varit upphettat utan lufttillgång. Jag skulle aldrig chansa. Det du refererar till är äppelmos och kanske sylt? I detta har du ju troligen socker och socker är ju också konserverande så var snäll och chansa inte. Det är inte värt att bli matförgiftad! Ta dig tid till att låta den koka i burken.

0

Hjördis

23 sep 2006 kl. 21:28

jag har inget socker i varken mos eller sylt, men de kanske innehåller mer eget. Men om det “växer” i burken är det väl inte vakum i den längre, eller? och om det inte är vakum så åker ju locket upp.
kanske jag skulle koka de iaf…

0

husmor ibland

23 sep 2006 kl. 21:39

Annas kokbok har bra recept på konservering av svamp, jag kommer i morgon att ägna mig åt denna lilla hösthobby, det va kul att höra att den håller så bra, det blir nästan bättre med att konservera kantareller än att frysa. Karljohan upptar nu stor del av frysen

0

Karin

23 sep 2006 kl. 21:43

Om det jäser ploppar locket upp men om det börjar växa bakterier så tror inte jag samma sak händer. Jästsvampar producerar alkohol och koldioxid och det är koldioxiden som ploppar när man jäser vin eller om sylten har jäst och locket har ploppat upp. Bakterier reagrar inte på samma sätt som jästsvampar. Jag har i och för sig inte provat själv att låta bli att koka men jag har en passion att läsa gamla kokböcker. Och då menar jag GAMLA. I gamla hemkonserveringsböcker säger de inte konservera utan sterilisera när man burkkonserverar och i de jag har läst så står det uttryckligen att man ska koka i minst 20 minuter (för svamp)för att säkert veta att innehållet är sterilt. Du gör givetvis som du själv vill men jag säger igen att jag rekommenderar att du kokar den i 20 minuter för att vara säker. Om du inte orkar ikväll så vänta tills imorgon. Sätt in burkarna med locket på som jag sade, så att det precis nyper, och vänta tills det kokar upp och fortsätt som jag skrivit tidigare.

0

Gula

23 sep 2006 kl. 21:45

husmor ibland
Usch vad avundsjuk jag blir när jag ser dom BLÖTA LÖVEN på din bild! Här är det så knastertorrt så träden står och slokar…

0

Hjördis

23 sep 2006 kl. 21:50

jag får väl koka dem i ugnen i morgonbitti så kan jag känna mig säkrare sen:-) Svamp kanske inte är lika “rent” som kokat mos el sylt.
Tack än en gång för alla tipsen

0

Karin

23 sep 2006 kl. 22:13

Nej, det är ju så lätt att märka om sylt eller mos möglar, jäser eller blir dåligt på annat sätt.

0

Karin

23 sep 2006 kl. 22:16

Hej husmor! Blir imponerad av bilden. Undrar hur mycket som göms under löven?

0

Maya K.I.

23 sep 2006 kl. 22:31

Min man följer gärna med mej och plockar kantareller, men han tycker inte om konsistensen hos svampen, så jag brukar lura honom med att smula ner svampen jättefint i en gryta t.ex, för då känner han bara den goda smaken.

0

Karin

23 sep 2006 kl. 22:37

Maya. Jag har provat allt för att gilla svamp men inget fungerar. Jag har lovat mig själv att jag inte ska prova igen på några år så får jag se om mina smaklökar har mognat. Ska nog prova nästa år igen så får vi se vad jag tycker då. Jag är faktiskt ganska deppig för att jag inte tycker om något som de flesta andra tycker är en delikatess men vad ska man göra när smaklökarna är osams med sinnet?

0

Gula

23 sep 2006 kl. 22:41

Karin, inte skall du deppa för det! Alla kan inte tycka om allting, eller hur? Jag vet massor av människor som inte förmår sig äta kaviar och det som är så gott… och du gillar ju att gå i skogen och plocka och det är faktiskt huvudsaken!!!

0

Karin

23 sep 2006 kl. 22:45

Du har rätt! Jag får nöja mig med skogspromenader med korg och kaviar!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone