0 203 visningar

3 svar

Svampplockning i Skövde med omnejd

Belma

18 maj 2004 kl. 17:37

Hejsan, jag är en nyinflyttade Skövdebo som jättegärna skulle vilja gå på sitt livs allra första svampplockning nu i sommar/höst.
Jag undrar därför om det finns någon snäll själ i Skövde som kan tänkas ta med mig i släptåg för att lära mig líte om svampar.
Om inte någon pallar med onödigt baggage (dvs mig) skulle jag vara tacksam för lite info om vilka svampar (nybörjar helst) som är enklast att hitta och var man kan hitta de.
Tack så hemskt mycket i förhand.

0

Gunilla Haglöf

22 maj 2004 kl. 10:31

Hej Belma,
jag bor inte i Skövde inte ens i närheten Men jag tänkte ge dig några tips på bra svampböcker.
20 bra matsvampar och lilla svampboken finns att köpa här på Svampguiden. Sen finns ju Nya svampboken av Pelle Holmberg och Hans Marklund som är väldigt bra. Svamparna är mycket noggrant beskrivna och även förväxlingssvamparna. Sen är det fina bildar tagna från alla håll och i genomskärning. Det är en mycket bra bok. Gamla böcker kan ju vara lite luriga eftersom vissa svampar som nu är klassade som giftiga nu är giftiga.
  Ett litet tips.

0

Gunilla Haglöf

22 maj 2004 kl. 10:33

Oj jag skrev visst fel. Den sista meningen skulle vara: Gamla böcker kan ju vara lite luriga eftersom vissa svampar som nu är klassade som giftiga stod som ätliga förr.

0

Irene

24 maj 2004 kl. 17:42

Jag bor inte heller i närheten av Skövde, men tänkte i alla fall nämna att det finns en svampklubb där som heter Västgötabergens Svampklubb. De verkar tyvärr inte ha någon hemsida som jag kan hänvisa till, och om inte någon av dem läser det här forumet och ger sig till känna här, så kan du i alla fall studera lokalpressens evenemangstips under hösten. Klubben arrangerar säkert några utflykter och/eller utställningar då.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone