Har hittat en vit klotformad svamp utan fot (4 st) under jordytan som växer nära hassel och nära/på haggtornrötter ca 1-2 dm under sluttande jordyta. Några av dem sammanbundna av vita nätliknande trådar. Jag fann dem när jag grävde ut för att ge plats för annat objekt på platsen, Torö i Nnäshamns kommun. Har läst att vit tryffel inte lär finnas i Sv. Svampen verkar ha minst 3 lager: vitt skal som innan för har en transparent geleartadmassa och innerst en hård vit kärndel som jag inte skurit upp. Vad är det för svamp?
Gåtan är löst!
Det är stinksvamp i olika outvecklade stadier.
En av dem utveccklade en ca 1dm lång fot under natten på hushållspapperet inomhus!
Flugorna gillade doften då jag tog ut dom på altan…....ska snabbt försöka lägga ut svamparna i skogen så att inte fler stinksvampar utvecklas på tomten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.