Begav mig ut för att tråla in lite av alla dessa stora kragskivlingar jag hittade häromdagen. Eftersom det här året är ett bra år att lära sig av ev misslyckanden tänkte jag försöka torka dem… Är det en god idé tro? Går det åt pipsvängen har vi ju ändå frysen full med KJ.
Sen undrar jag. Brukar de förekomma i sådana här mängder? Det finns ju hur mycket som helst av dem. Lite längre upp i backen fanns även en stor koloni äldre kragskivlingar. Fötterna såg likadana ut som på de yngre exemplaren men hattarna var gigantiska, typ 20cm i diameter, och hade börjat böja sig uppåt. Skivorna hade också blivit bruna.
Jag plockade i ca 20 minuter och sen orkade jag inte mer så jag lämnade kvar ungefär lika mycket som fick plats i bärdonet. Jag färdas ju till fots och korgen skulle ju bäras i ett par kilometer innan jag kom hem…
När jag var på väg hem kom jag på att det kanske är med kragskivlingar som med kremlor, att det är framförallt unga exemplar som är goda. Kan någon med mer vana av att äta dessa komma med lite visdom kanske?
Enligt Klas är den en god matsvamp. Den är inte längre klassad som oätlig utan tvärtom, däremot har den ingen tradition av matsvamp i Sverige (däremot i Norge enligt Micke). Hade detta inte backats upp av inte mindre än 4 av experterna här (Tony, Klas, Micke och Irene) så hade jag ju aldrig kommit på tanken..
provat den förut? Tänk om du plockat o rensat typ 15 liter o den smakar drake… Ta några o testa första gången.
Blev rekomenderad att äta Ängsvaxskivling av en vän som har svampkurser.. Tog hem några, de smakade pyton!!!!
Plocka inte på dig för mycket första gången.
Jo, där hann jag före men det är klart en poäng att man ska prova en liten mängd först. Det är ju aningens bortkastat att bära hem en massa svamp som det sen visar sig att man inte gillar. Även om vissa anser en svamp vara god är det ju inte säkert att alla tycker så...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.