Det ser ut att kunna vara en art i släktet Chlorophyllum, där några arter är ätliga och några är giftiga. Du bör inte äta den som avbildas då den är misstänkt lik Chlorophyllum brunneum som anses giftig, och det finns kanske ytterligare möjliga giftiga arter i släktet i Nederländerna, vilket jag inte vet något om.
Hej Michael,
Tack för ditt svar. Jag googlade på chlorofyllum bruneum men får upp att det är en ätbar svamp?
Bilderna jag hittar och beskrivningarna är väldigt passande på mina svampar. Allt jag läst och alla bilder stämmer överens. Också att den ska färga från vit till gul/röd och sen brunt. Men där står som sagt att de är ätbara - Edible and choice, but a few allergic reactions have been reported. Från mykoweb.
Funga Nordica och nordiska ministerrådet uppger den som giftig, se sidan 134: https://goo.gl/jXXMEz
Den tillhör komplexet kring rodnande fjällskivling, och inget jag skulle rekommendera som matsvamp eftersom det finns snarlika förväxlingsarter som anses giftiga (T.ex. Chlorophyllum molybdites) och i värsta fall dödligt giftiga (t.ex. Lepiota brunneoincarnata som innehåller Amatoxiner).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.