0 338 visningar

17 svar

Vad?

Gunilla

23 sep 2006 kl. 19:10

är detta? Växte ihop med svart trumpet.

0

Irene A

23 sep 2006 kl. 20:02

Fint fynd! Svartnande kantarell, Cantharellus melanoxeros.

0

per d

23 sep 2006 kl. 23:09

irene a, jag tror du har fel svampen på gunillas bild liknar då mer lätt intorkad trattkantarell än svartnande kantarell.
http://www2.nrm.se/kbo/krypt/kantar/kantar6.html.se

0

Irene A

23 sep 2006 kl. 23:26

Tjaa, per..
Gunilla kanske kan avgöra själv vad som är mest likt hennes svampar, trattkantareller eller de här:

http://perso.orange.fr/champi.fc/aphyllos/images/Cantharellus_melanoxeros.jpg

0

per d

23 sep 2006 kl. 23:30

irene, vad är det för svamp på din bild då ??? liknar ju inte den bild som mikael har i min länk och som enligt hobim visar svartnande kantarell, eller hur ?

0

Svartnande kantarell

Irene A

23 sep 2006 kl. 23:40

Svampen på bilden heter precis som det står i länken: Cantharellus melanoxeros (svartnande kantarell).

Svamparna i din länk - som klas har tagit bild på - är säkert samma art, bara mer intorkade.

0

per d

23 sep 2006 kl. 23:47

irene a, jag tror fortfarande de på gunnilas bild och på din bild är trattkantarell. vore spännande att höra vad en svampkunnig person som michael k säger om detta !

0

Svartnande kantarell

Michael Krikorev

24 sep 2006 kl. 00:57

Hej per d, jag är smickrad över ditt förtroende för mina svampkunskaper, men Irene är minst lika svampkunnig som jag. Jag håller med Irene om att det ser ut som svartnande kantarell (Cantharellus melanoxeros). Den kan vara väldigt lik trattkantarell:

http://www.funghiitaliani.it/index.php?name=Encyclopedia&op=content&tid=1230

0

Svartnande kantarell

Anki Arvidson

24 sep 2006 kl. 06:50

Är helt överens med Micke och Irene. Visst är det svartnande kantarell.
Har ett fynd från mina hemtrakter nu i höst, också tillsammans med svarta trumpeter.

0

Svartnande kantarell

Gunilla

24 sep 2006 kl. 07:12

Och jag är förvisso inte så kunnig att jag har en asterisk, men tar inte fel på trattkantarell i något som helst stadium (torkat, ruttet eller förvuxet) och denna svamp som jag bara hittat en gång tidigare och då på samma växtplats!

0

Svartnande kantarell

per d

24 sep 2006 kl. 09:09

ok så är det alltså inte trattkantarell jag plockat de senaste åren till en volym av 100 tals liter, utan svartnande kantarell. hade inte en aning om att svartnande kantarell var så vanlig !!

0

Gunilla

24 sep 2006 kl. 12:39

Inte i Sverige, men kanske i Danmark då?Fast ibland tror jag du drar för snabba slutsatser och är litet väl envis!

0

per d

24 sep 2006 kl. 15:36

nej gunilla, jag drar inte förhastade slutsatser men är kanske lite envis. men jag är då mycket förvånad över att både mikael och irene kan få det till att vara svartnande kantarell…

0

Gunilla

24 sep 2006 kl. 15:57

Möjligen kunde bilderna vara bättre-är i alla fall som sagt inget tvivel om att det definitivt inte är trattis( Blev du arg nu-så heter de ju inte!)Men om du köper av mina svarta trumpeter ska jag skicka med några av dessa torkade så du får se.

0

per d

24 sep 2006 kl. 17:09

gunilla, vet inte om jag vågar köpa svarttrumpet av dig när du inte kan skilja på trattkantareller och svartnande kantarell…..ss
hur som helst hörde att man kan köpa torkad svart trumpet fån frankrike på fötex så jag kollar deras pris först innan jag slår till hos dig !

0

Karin Hedén

24 sep 2006 kl. 21:52

Hej Per!
Jag återkommer till det mycket beskrivande folkliga namnet “kycklingben” för trattkantareller. Gunillas fynd har inga kycklingben. Trattkantareller är det knappast.

0

per d

25 sep 2006 kl. 10:08

och på vilket sätt har dessa trattkantareller kycklingben då ?
http://svampguiden.com/art/visa/Cantharellus_tubaeformis

0

Mikael Jönsson

25 sep 2006 kl. 10:45

Även jag har hittat denna svamp bland Svart trumpetsvamp, och i mitt fall är det definitivt inte trattkantareller, som förövrigt växte några decimeter vid sidan av (dock uttorkade).
Min fyndplats är nära Vombsjön i Skåne.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone