Hej! Denna svamp växte också i en grandominerande skog med inslag av tall. Den växte ensam bland mossa, blåbär, och ormbunkar varpå det var lite fuktigare just där den växte. Denna svampen hade en ännu större puckel på hatten, är puckelexpert idag, haha :P. Puckeln och färgen på hatten fick mig först att tänka på Toppig giftspindling som väl är sällsynt? Men när jag sen såg skivorna så tycker jag att de är lite mer orangea än bruna varpå jag fick tanken på Kanelspindling. Jag är dock osäker.
Visst ser det ut som toppig giftspindling (Cortinarius rubellus). Den är mycket vanlig, åtminstone i de
sura barrskogarna där jag bor (Norra Halland). Verkar bli rikligt förekommande i år! Giftig!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.