28 jul 2017 kl. 10:53
Hej!
Tar tacksamt emot hjälp med lite olika svampar som jag sprungit på i veckan.
Bild 1 - har aldrig sett förut men den såg spännande ut. Växte i blandskog intill en gran eller tall. Rödviolett färg på fot och hatt.
Bild 2 - Överst har vi pepparriska eller? Vad är på nedre delen av bilden? Hittade båda i någon form av planteringsskog med björk och gran och kanske lite tall också.
Bild 3 - Har ingen aning. Växte i sluttning i ädellövskog.
Stort tack på förhand :)
Arvid
Nr 1. Var den prickig på hatten eller är det bara som bilden är suddig? Om den var prickig så liknar den prickmusseron :)
2. Osäker på pepparriska men smakade den starkt, så finns ju chansen. De på den nedre delen av bild 2 passar jag på.
3. Skivorna påminner om nån spindling, men jag törs inte chansa :).
Hoppas du fick lite hjälp iallafall.
Håller med om prickmusseron. Pepparriska och eventuellt småriska (fick du fram någon vätska?).
Spindlingen kan vara eldspindling (Cortinarius limonius) men då det gäller spindlingar finns det många att välja bland!
1 = prickmusseron
2 = pepparriska (övre), samt en annan riska, möjligen småriska (nedre).
3 = eldspindling
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.