Var i skogen idag med min mor och mormor. Hittade en fingersvamp och min mor tyckte det var så kul och sa, åhh sån hittade vi jämt och åt när du var liten. Men jag känner mig osäker, finns ju giftiga fingersvampar och jag är ingen fena på svampar. Finns det någon som utifrån en bild kan bekräfta vad detta är för en svamp?
Hej Ann!
De gula fingersvamparna som förr ansågs vara bra matsvampar rekommenderar man inte längre. Anledningen är att idag vet man att det rör sig om flera olika arter som är svåra att skilja åt, en del av dem är beska och minst en art är svagt giftig:
http://svampguiden.com/fingersvampar.asp
Då får den stackarn åka ner i sopen då trots min mors protester.
Känns så tråkigt, jag är ute i skogen och ser massor av svampar, massor massor massor, men kan alldeles för lite och vågar bara plocka vanlig kantarell, trattkantarell, karl-johan/stensopp, stolt fjällskivling och röksvampen. Sen alla andra har man ju ingen aning om hur man känner igen så vart år blir det samma sak att man bar agår förbi och desperat går på någon slags hitta gult i mossen jakt för o finna några små att ha på den härliga svampmackan.
Önskar verkligen det vore så lätt.
Jag pluggar heltid och har två små barn. så att ens ta sig ut i skogen på helgen är ett helt projekt i sig. Några kurser finns inte tid med. en lång lista störe före på dagordningen. Du råkar inte ha något bra tips på en svamp som är lätt att hitta och enkel att känna igen som jag kan plocka?
Tex så undrar jag över en svamp jag sett mycket där vi går i skogen. den påminner om karl-johan/stensopp men har smalare fot. och under hatten har den gulaktigt kött som blir blått/grönt när man pressar på det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.