0 384 visningar

12 svar

Fingersvamp?

Ann

23 sep 2006 kl. 19:24

Var i skogen idag med min mor och mormor. Hittade en fingersvamp och min mor tyckte det var så kul och sa, åhh sån hittade vi jämt och åt när du var liten. Men jag känner mig osäker, finns ju giftiga fingersvampar och jag är ingen fena på svampar. Finns det någon som utifrån en bild kan bekräfta vad detta är för en svamp?

0

Ann

24 sep 2006 kl. 18:07

Ingen som kan säga något om vad det är för svamp?

0

Michael Krikorev

25 sep 2006 kl. 00:57

Hej Ann!

De gula fingersvamparna som förr ansågs vara bra matsvampar rekommenderar man inte längre. Anledningen är att idag vet man att det rör sig om flera olika arter som är svåra att skilja åt, en del av dem är beska och minst en art är svagt giftig:
http://svampguiden.com/fingersvampar.asp

0

Tackar för svar

Ann

25 sep 2006 kl. 15:26

Då får den stackarn åka ner i sopen då trots min mors protester.
Känns så tråkigt, jag är ute i skogen och ser massor av svampar, massor massor massor, men kan alldeles för lite och vågar bara plocka vanlig kantarell, trattkantarell, karl-johan/stensopp, stolt fjällskivling och röksvampen. Sen alla andra har man ju ingen aning om hur man känner igen så vart år blir det samma sak att man bar agår förbi och desperat går på någon slags hitta gult i mossen jakt för o finna några små att ha på den härliga svampmackan.

0

Ann

Charina

25 sep 2006 kl. 15:34

Försök att lära dig 1 ny svamp varje år.Gå en kurs.Eller två.... *L*
Jag hade turen att ha en bästa vän som hade kurser på hösten.

0

Charina

Ann

25 sep 2006 kl. 16:18

Önskar verkligen det vore så lätt.
Jag pluggar heltid och har två små barn. så att ens ta sig ut i skogen på helgen är ett helt projekt i sig. Några kurser finns inte tid med. en lång lista störe före på dagordningen. Du råkar inte ha något bra tips på en svamp som är lätt att hitta och enkel att känna igen som jag kan plocka?
Tex så undrar jag över en svamp jag sett mycket där vi går i skogen. den påminner om karl-johan/stensopp men har smalare fot. och under hatten har den gulaktigt kött som blir blått/grönt när man pressar på det.

0

Brunsopp?

Gunilla

25 sep 2006 kl. 18:17

Låter det som det skulle kunna vara-kolla upp den.

0

Tackar för svar

Birgitta D

25 sep 2006 kl. 18:33

Blek och rödgul taggsvamp samt smörsopp är lätta att känna igen. Kolla in dem på databasen

0

Brunsopp?

Charina

25 sep 2006 kl. 18:37

Ja det är det.. Låter så iaf.

Hade jag bott lite närmare så kunde jag vallat dig i skogen.

0

Gunilla

Ann

25 sep 2006 kl. 18:38

Ja den är det. precis den där klibbigheten på locket stämmer in också. jihopp. då borde jag kunna plocka den också, för det finns väl inte några andra svampar som ser ut så, har klibbigt lock och blånar i köttet. det borde väl vara jättesvårt o ta fel på.

0

Ann

Charina

25 sep 2006 kl. 18:38

För jag utgår ifrån att du tillhör Estoccolmomaffian?

Jag bor utanför Varberg.

0

Birgitta D

Ann

25 sep 2006 kl. 19:00

Tackar, kollar på dom, känner mig ändå lite osäker, men skall se vad jag hittar i skogen så får jag jämföra sen.

0

Charina

Ann

25 sep 2006 kl. 19:00

Jupp, hihi, hur kunde du gissa det ;-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone