Hej,
Någon som kan hjälpa en absolut nybörjare. Jag har försökt utläsa från bilder på nätet vad detta är för något och det närmsta jag kommer är guldkremla. Någon svsmpexpert som kan bistå med lite visdom här?
PS: vet att man inte ska plocka sånt här egentligen när man är nybörjare men det är väldigt dålig med kantareller här
Eftersom ingen, efter drygt två dygn, tyx vilja svara på din kremlefråga, så ska jag göra ett försök.
Bilderna är tyvärr inte helt avgörande bra, men det ”bör kunna” vara antingen Russula velenovskyi, gulröd kremla, eller Russula aurea, guldkremla. Guldkremlan bildar mykorrhiza med hassel, den gulröda med björk. Finns inte hassel i närheten av kremlan – max 10 m ifrån - så är det knappast troligt att det är en guldkremla. Björkens rotsystem är betydligt vidlyftigare och trädet/plantan kan få stå betydligt längre bort. Gulröd kremla kan man hitta på tämligen mager mark, ofta i björkhagar. (Jag äter båda arterna!)
Gudkremla har jag oftast hittat på bättre hasselmarker. De allra roligaste lokalerna är några hässlen på bördig ”granmark”, där guldkremlan småningom efterträder vårens rökpipsvampar!
Din beskrivning ”Mitt i skogen” pekar mot möjlig guldkremla, men jag skulle inte bli superförvånad om det iaf är den gulröda, betydligt vanligare och oftast tidigare. Hassel eller björk i närheten är frågan. Men det finns faktiskt många fler kremlor!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.