Hej!
Plockade denna i en tallglänta fylld av ormbunkar i södra Skåne.
Eftersom den saknar mörka markeringar på stammen förstår jag det som att det inte är en stolt fjällskivling.
Däremot rodnar den inte vid tryck eller snitt som Rodnande fjällskivling “ska” göra.
Vad kan detta vara för svamp?
Skulle kunna vara en parasollskivling (Leucoagaricus nympharum)
Jag uppfattar bilderna (som jag hittat) på Parasollfjällskivling som att den ska ha mer yviga och utåtstickande “flarn” än exemplaren jag hittade.
Får leta vidare eller invänta fler svar i tråden :)
Skulle tro att det kan vara den “äkta” rodnande fjällskivlingen, Chlorophyllum rachodes. Den anses ätlig, men jag rekommenderar den inte som matsvamp. Dels pga. likhet med den svagt giftiga Chlorophyllum brunneum, och dels eftersom det finns så många andra godare matsvampar.
Tack för båda svaren!
Finns det någon bra bild och beskrivning, online, på rodnad fjällskivling?
Sitter utan svampbok just nu och det kliar i fingrarna :)
Intressant att mina föräldrar brukade plocka “stolt fjällskivling” som vi hittade lite varstans men nu när man blivit äldre, och tar farorna i skogen på större allvar i och med mer insikt, kan upptäcka vilka vilda gissningar jag blivit utsatt för i unga år…
Hur som helst, stort tack!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.