I tisdags var jag ute i mina vanliga, fina exkursionsmarker, gammal rik, länge/sent betad barrblandskog - och hoppades trots torkan hitta något. Och något fanns.
Förmodad rotfingersvamp var ett fynd, en snygg koloni.. Den enda jag vände uppochner på var nedtill snyggt dekorerad av en mögelsvamp. Alla de andra fick stå kvar okollade.
Några bilder på gänget och den konstaterat drabbade-
Den bleka färgen och den rödblå tonen på fingertopparna för tankarna till blek fingersvamp eller någon art i komplexet med rödaktiga toppar.
Rotfingersvamp tror jag inte det är, men som vanligt med stora Ramarior är det nog mikroskopering som krävs för att få ett säkert namn på den.
Tack! I samma skogsområde s. lat. har jag de senaste 43 åren ofta sett blek, men dagens tycktes mera kompakta, ffa den mögliga Den extrema årsmänen/längtorkan påverkar nog “tite av varje”.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.