0 2777 visningar

4 svar

Är detta champinjon?

Jenny

16 aug 2017 kl. 15:40

Plockade ett gäng av dessa på en äng i Bohuslän. Ser ut som ängschampinjon men är inte säker. Tacksam för hjälp!
(Råkade lägga detta i en annan tråd först, ursäkta!)

0

Michael Krikorev

16 aug 2017 kl. 22:14

Visst är det en champinjon, men att avgöra vilken art är svårare. De påminner lite om ängschampinjon pga den ljusfjälliga hatten, tunna ringen och korta foten. Men det som gör mig lite tveksam är den uppsvällda foten? Det finns en del snarlika arter som jag inte vågar utesluta, som t.ex. Agaricus pampeanus. Hur som helst är det ingen som hör till giftchampinjongruppen, så den är troligen ätlig.

0

Helen H

22 jul 2020 kl. 10:59

Hittade denna och några fler på en gravplats som har “öppet landskap” och gräsmattor runt sig i Boråsområdet. Den har en doftar gott och en aning av Anis tycker jag. Tacksam för svar

0

Helen H

22 jul 2020 kl. 11:01

Fick aldrig med bilderna tydligen haha - då blir det inte lätt och bekräfta vad det är för svamp… provar igen mvh Helen H

0

JanAUppsala

22 jul 2020 kl. 12:45

Javisst är det en champinjon. Och det ser ut att vara en ängschampinjon, precis som den första frågesvampen i tråden! Läs kommentarerna till den!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone