Hej alla glada svamp-entusiaster.
Jag torkar i stort sätt all svamp.
Allt handlar om att skära svamp i så tunna skivor som möjligt.
Har under ett tag använt dagstidningar som jag bytt ofta , ibland upptill 5 gånger per dag de första dagarna.
Eftersom jag har ett förflutet i storköksbranschen så fungerar en brickställning bra ( sån ni sett på restaurang för smutsig disk) i kombination med halkfria brickor , dvs brickor med upphöjningar i form av räfflor.
Då behövs inga tidningar.
Torktid ca 3 dygn.
Jag har aldrig använt extern “energi” för att torka svamp , naturmupp som jag är = )
Tips på hemgjord torkställning: Tag en gavel på en s.k. lagerhylla. Spänn ett tunnt bommulstyg/linnetyg runt gaveln. Skruva en ögla i varje hörn. Skruva i fyra krokar i taket i ett rum som har bra genomdrag. Lägg sedan all din goda svamp på tyget och häng upp alltihop! Plocka ned ställnigen 1-2 ggr/dag och vänd på svampen. Den är torr på ett par dagar om den är tunt skuren.
Bästa sättet att skiva svampen tillräckligt tunt är att använda en s.k. mandolin. Det är en sån där grönsaksskärare som man ser mängder demonstreras på knalle-marknader.
Hej!
Har ett litet förråd utan fönster med bra ventilation, här torkar jag min svamp som jag delar i små bitar och lägger på bakplåtspapper, efter två dygn är den vältorkad och fin.Är detta ett ok! sätt att torka svamp eller är det bättre med en speciell svamptork?
Carina
Hej alla. Om man använder bakplåtspapper så behöver man inte byta som man ibland måste med tidningspapper, vilket drar åt sig fukten. Bakplåtspapper (el. smörgåspapper) fugerar jättebra till trattkantareller och tunnare svamp. Tycker att jag lyckas bättre med det. Såg att även Carina nämde det.
Men kanske man måste ha tidningspapper och byta när det är större bitar ex. hela hattar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.