0 1619 visningar

17 svar

Svamp och torkning

Birgitta F

23 sep 2006 kl. 21:00

Hej alla glada svamp-entusiaster.
Jag torkar i stort sätt all svamp.
Allt handlar om att skära svamp i så tunna skivor som möjligt.
Har under ett tag använt dagstidningar som jag bytt ofta , ibland upptill 5 gånger per dag de första dagarna.
Eftersom jag har ett förflutet i storköksbranschen så fungerar en brickställning bra ( sån ni sett på restaurang för smutsig disk) i kombination med halkfria brickor , dvs brickor med upphöjningar i form av räfflor.
Då behövs inga tidningar.
Torktid ca 3 dygn.
Jag har aldrig använt extern “energi” för att torka svamp , naturmupp som jag är = )

0

per d

23 sep 2006 kl. 23:00

helt riktigt birgitta, extern energie är något onödvändigt ont när man torkar svamp, bara en massa prylpellar som köper svamptorkar, jag torkar också på tidningspapper men tycker absolut inte det behöver bytas papper.

0

klas jaederfeldt

24 sep 2006 kl. 00:51

vi har ju tagit detta förut per. att du gillar att äta halvrutten svamp

0

Birgitta F

24 sep 2006 kl. 08:47

okey då per , jag byter tidningar , hänger upp de våta på tork , byter igen när de våta e torra….rutten svamp….hu

0

per d

24 sep 2006 kl. 09:41

klas, vad menar du ? min torkade svamp är perfekt, men jag lider inte av bacillskräck som vissa andra här !

0

Naturnörden

24 sep 2006 kl. 20:56

Tips på hemgjord torkställning: Tag en gavel på en s.k. lagerhylla. Spänn ett tunnt bommulstyg/linnetyg runt gaveln. Skruva en ögla i varje hörn. Skruva i fyra krokar i taket i ett rum som har bra genomdrag. Lägg sedan all din goda svamp på tyget och häng upp alltihop! Plocka ned ställnigen 1-2 ggr/dag och vänd på svampen. Den är torr på ett par dagar om den är tunt skuren.
Bästa sättet att skiva svampen tillräckligt tunt är att använda en s.k. mandolin. Det är en sån där grönsaksskärare som man ser mängder demonstreras på knalle-marknader.

0

Lena

2 okt 2006 kl. 01:08

Hej
Är ny här och läste om torkning, måste man även skära trattkantareller och trumeptsvamp i tunna skivor? Håller nu på att torka i tvättstugan.

0

Karin Hedén

2 okt 2006 kl. 01:36

Hej Lena!
Nej, Du behöver inte skära så tunna svampar i ännu tunnare skivor! Jag brukar emellertid dra isär trumpetsvampar och större trattkantareller för att kolla att inget gömmer sig inne i svampen - ibland gör man intressanta fynd!

0

Lena

2 okt 2006 kl. 01:42

Tack, jag drog isär de största trattisarna när jag rensade dom, kändes naturligt att det kunde vara bo för en och annan.=)

0

Carina

2 okt 2006 kl. 07:18

Hej!
Har ett litet förråd utan fönster med bra ventilation, här torkar jag min svamp som jag delar i små bitar och lägger på bakplåtspapper, efter två dygn är den vältorkad och fin.Är detta ett ok! sätt att torka svamp eller är det bättre med en speciell svamptork?

Carina

0

Nina

2 okt 2006 kl. 07:43

Jag torkar på tidningspapper på mitt klinkergolv med golvvärme i badrummet, funkar jättebra. Tilläggas kan att vi inte använder det badrummet för dusch då vi har två badrum, det blir alltså ingen fukt där…

0

Susanne

2 okt 2006 kl. 10:25

Hej alla. Om man använder bakplåtspapper så behöver man inte byta som man ibland måste med tidningspapper, vilket drar åt sig fukten. Bakplåtspapper (el. smörgåspapper) fugerar jättebra till trattkantareller och tunnare svamp. Tycker att jag lyckas bättre med det. Såg att även Carina nämde det.
Men kanske man måste ha tidningspapper och byta när det är större bitar ex. hela hattar.

0

Patrik

2 okt 2006 kl. 12:20

Går det att torka svampen i en helt vanlig ugn eller blir resultatet sämre?

0

Carina

2 okt 2006 kl. 13:34

Det är helt perfekt med bakplåtspapper för det suger åt sig fukt bra. Tidningspapper! innehåller trycksvärta, hur påverkar det svampen om om den avger fukt? någon som kan svara..

Carina

0

humulus

2 okt 2006 kl. 23:28

Jag plockar fram mitt hemgjorda myggnätsfönster, lägger det på ett par klossar på golvet, strör ut svampen och glömmer allt några dagar. Funkar perfekt.

0

Birgitta F

3 okt 2006 kl. 19:56

Just nu funkar mitt torksätt uruselt. Vi har så hög luftfuktighet här på Västkusten nu så min skörd av föränderlig fick uppsöka komposten =(

0

3 okt 2006 kl. 20:18

Birgitta!!

0

pfifferling

3 okt 2006 kl. 20:46

jag har också snickrat en ram med myggnät men låter dom torka (svamparna alltså) över kylskåpte där det är varmt dom brukar bli fina mina tunnskurna Karljohan

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone