0 941 visningar

8 svar

Frågetecken!

Oskar 16 år småland

20 aug 2017 kl. 17:49

Hej! Denna svampen växte i en granskog. Växte i fuktig mossa vid ett kärr i skogen. Det som fick mig att reagera var de konstiga ränderna på foten, jag har aldrig sett något liknande förut. Jag tyckte också att skivorna var väldigt kraftiga och att hattkanten såg lite konstigt ut. Jag har aldrig sett någon liknande förut och tycker inte den liknar något släkte. Då brukar det vara fränskivling säger de, men det tror jag inte att detta är. Superspänd över denna :)

0

Joakim

20 aug 2017 kl. 17:52

Det är en vaxskivling. Gissar på olivvaxskivling.

0

JanAUppsala

20 aug 2017 kl. 18:16

Håller med! Typisk växtplats för denna gransvamp.

0

Michael Krikorev

20 aug 2017 kl. 18:33

Ja det är en vaxskivling i släktet Hygrophorus. Det finns två alternativ, antingen är det olivvaxskivling (Hygrophorus olivaceoalbus): http://svampguiden.com/art/visa/hygrophorus_olivaceoalbus

Det andra alternativet är vitgrå vaxskivling (H. korhonenii) som är snarlik, men för matsvampsplockare spelar det mindre roll eftersom bägge är ätliga.

0

Oskar 16 år Småland

20 aug 2017 kl. 20:20

Tack! Då kan jag checka av ytterligare en ny svamp. Är olivvaxskivlingen variabel då? För jag tycker inte att bilderna på guiden har de ränderna på foten.

0

Joakim

20 aug 2017 kl. 20:25

Jag tycker att ränderna på foten är ett bra kännetecken, men dom kan saknas beroende på väderlek etc. Dom brukar bli mer framträdande på äldre fruktkroppar också.

0

Ztay

20 aug 2017 kl. 22:16

Definitivt en olivvaxskivling det kan man se på färgen på hatten, den randiga foten och mellanrummet på skivorna.

0

Michael Krikorev

20 aug 2017 kl. 23:39

Olivvaxskivlingen är variabel. Ibland har den tydliga vattringar på foten och ibland inte. Det är ofta svårt att skilja vitgrå vaxskivling från olivvaxskivling enbart efter bilder. Bägge är ätliga så för matsvampsplockare spelar det mindre roll, men vill du verkligen försöka artbestämma dem är det mikroskopi som gäller. Vitgrå vaxskivling har smalare sporer.

Här är nya uppdaterade bilder på arterna:
olivvaxskivling: http://svampguiden.com/art/visa/hygrophorus_olivaceoalbus
vitgrå vaxskivling: http://svampguiden.com/art/visa/hygrophorus_korhonenii

0

Oskar 16 år Småland

21 aug 2017 kl. 07:29

Tack för utvecklade svar. Nä, jag tänkte mest på vattrade foten, eftersom den inte var det på bilderna, men en variabel art kan variera sitt utseende så det kan vara den ändå. Jag vill lära mig om sporer o sånt, men har inget mikroskop.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone