Hittad idag 170820 , i centrala Gävle på en parkliknande gräsmatta i anslutning till en P- plats och under ett stort pilträd. Enstaka tallar i närheten.
Svampen doftar gott. Jag har examinerat och tror mig veta att det är Kungschampinjon.
Jag stekte några mindre bitar och tuggade i mig en bit , stor som en tumnagel. Smakade först mycket gott ...men sen en brännande eftersmak. (?) .
Visst är det väl Kungschampinjon jag hittat?
Tacksam för hjälp !
Nej, det är det absolut inte! Det bör vara brun trädgårdschampinjon.som både luktar och smakar lite illa!
Jag tror inte det är kungschampinjon du har hittat. Den brukar vara mer gul i färgtonen. Det finns många arter av brunfjälliga champinjoner, och jag vågar inte gissa exakt vilken art detta är. Läs mer om champinjoner här: http://svampguiden.com/champinjoner/
Tack för snabba och tydliga svar! Fick efter detta mitt feltänk anledning att fundera över åtgärd vid misstanke om svampförgiftning. Tog del av min utmärkta svampbok av Holmberg och Marklund “Nya svampboken ” ( 1996) och inser att jag behöver skaffa ny ☺️, gärna av samma författare. I min bok står om : ” Åtgärder på egen hand ” ..som första hjälp anges att försöka kräkas och därefter att som vuxen ta 25-50 gr medicinskt kol. Den dosen innebär en riktigt stor mängd kol…....I Boken skriver författarna oxå att man ska ringa giftcentralen och det kan jag verkligen rekommendera! Man behöver inte vara säker på att man är förgiftad för att ringa till giftcentralen. De som svarar på giftcentralen är MYCKET bra att ha att göra med.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.