hittade jag idag ett svampsällskap jag inte känner till..
Tacksam för förslag.
Kanske tårticka?
Tack! Tårticka är ett riktigt bra förslag tror jag. Tänkte inte på den -trots tårarna - har faktiskt bara sett konsolformad tidigare.
Måste ta mig ut och kolla ifall det är en asp- eller ekstam de bor på. Den är dock sen länge synnerligen död!
Har gjort bort mig igen - på sånt jag ska kunna! Trädet är en ask! Stellan Sunhede uppger en del andra värdträd än ek - men INTE (död) ask.
Här är iaf några bilder jag hann ta innan lillregnet kom igång..
Är det tårticka?
Kan det inte vara en slemsvamp vars plasmodium har stelnat?
Nej, det tror jag inte alls. Det finns nämligen också några mycket unga och små, tämligen konsolformade “individer” på stammen. Ska göra ett försök att hälsa på kolonin idag.
Tyvärr hade Micke rätt - för en gångs skull - det är faktikjt slemsvampar , i några fall uppkrupna på befintliga unga tickor. De rödaktiga fläckarna är dock fortf ett mysterium - för mig. Lömskt och raffinerat. Tänker småningom lägga ut några bilder som visar/bevvisar det bedrägliga beteendet!
Hotade lägga ut flera bilder, och här kommer några på betydligt mindre ticklika “svampar” jag hittade vid senaste besöket 170823. På en av bilderna finns dessutom en “riktig svamp”, lönntjärfläck.
De nya fynden ser betydligt mera “slemsvampiga” ut än de tidigare!.
En bild blev “fel”. Här kommer förhoppningsvis den rätta…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.