Idag gav jag mig ut till skogen (björk och tall) för att börja plocka svamp för första gången. Syftet var att hitta olika svampar och sen försöka lista fram vilka arter jag har hittat! Men det visade sig lättare sagt än gjort! Misslyckades totalt:(, den enda som jag trodde att jag var säker på att den var gulkantarell visade sig att den kan vara falsk kantarell! Är den den? Och vilka är de andra arter?
Som föregående skribent konstaterade, nr 2 är vanlig kantarell. Nr 1 är en spindelskivling, nr 3 en strävsopp (ätlig), nr 4 troligen en riska eller kremla, nr 5 troligen en sandsopp (ätlig). Nr 6 återigen en strävsopp, nr 7 en kremla (kanske tegelkremla) och nr 10 ser ut som en riska. Större bilder och ovan- och undersida hade som sagt underlättat identifieringen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.