Hej, kan nästan inget om svamp, förutom att jag gillar att äta. Det enda jag törs plocka är kantareller och Karl Johan Och Karl Johan finns massor i år. Tyvärr nästan alltid maskätna. Har två frågor om Karljohan.
1. Om det finns några enstaka “hål” på undersidan av hatten, alltså spår av mask. Men man delar och ser ingenting. Är dessa ok att äta? Om man skär bort undersidan av hatten (rören) kanske?
2. Jag hitta massor svamp som ser ut som karljohan i formen, men nästan vita. Albino-Karljhan. Något som växer på dom? Kan man äta dom? Dom har vanligtvis liten hatt och mycket fet fot.
1. Det är larver och larvhål du hittar i karljohan (“maskar” är helt andra organismer). Så länge svampen inte har blivit mjuk eller illaluktande går det bra att äta svamp med lite larvhål, men många (inklusive jag) kan tycka det är lite obehagligt och rensar därför bort dessa. Men det är mest en fråga om tolerans och smaksak om man klarar av de få extra proteiner larverna innebär :-)
2. Om hattarna är små och fötterna stora, och/eller om svampen är överdragen av en tunn vit hinna, så är den angripen av en parasitsvamp som heter gul svampsnylting. Dessa bör du inte äta eftersom det gror bakterier och andra mikroorganismer som kan orsaka matförgiftning. Du kan lätt avgöra genom att lukta och känna på dem. Angripna karljohan blir mjuka och illaluktande.
Vilket utförligt och intressant svar! Har också sett många vita Karl Johan men antagit att de möglat, utan att tänka närmre på saken. Spännande!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.