Hej!
Jag har hittat några svampar som jag misstänker är Rimskivlingar. De flesta växte i mossig granskog och några hittade jag i lite öppnare område med tall och en del vitmossa.
Har jag rätt? Om det är rimskivlingar, hur är de som matsvamp?
Ja det är rimskivling: http://svampguiden.com/art/visa/Rozites_caperatus
Många har den bland sina favoriter, medan andra sällan plockar den. Testa några smörstekta bitar för att ta reda på vad du själv tycker.
Michael, vet du om det framkommit nåt nytt om det där mer rimskivling och alkohol? Jag fegar och törs inte dricka rödvin till, vilket jag tror skulla passa väldigt bra…
Det är nog individuellt, och beror förstås på hur mycket man dricker. Generellt tror jag inte det är någon större fara att testa med ett glas vin till, men jag kan inte garantera något och känner inte till några nya rön.
Får väl bita ihop och testa då. Men man blir bara magsjuk om det går illa va? Ingen antabuseffekt?
Nej, ingen antabuseffekt är känd från rimskivlingen, bara att det förekommer uppgifter om att någon fått illamående och obehag efter förtäring tillsammans med alkohol, men det kan gälla vilken svamp som helst. Jag känner personer som får magknip av kantarell tillsammans med alkohol, så han har helt slutat att äta kantareller :-)
Tack för det svaret! Då törs jag testa. Kantareller och alkohol tål jag alldeles utmärkt. ;-)
Kanske t.o.m. törs bjuda någon på middag med med vin och rimskivling i såsen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.