Ännu en svamp som jag har svårt att placera. Kraftig, hatt 5-10 cm, vitsporig, urnupna lameller, ingen spec lukt, ngt besk smak. Ekdunge med tall en bit ifrån. Häxring. Funderade på ängsmusseron men saknar de typiska droppfläckarna på hattkanten. Mycket tacksam för förslag!
Närbild
1.För att jag är angelägen att bestämma vad det är för art.
2. För att jag kan bedöma att den inte tillhör de giftigare svamparna!
När jag “smakar” tar jag en ytterst liten bit av hattkanten, tuggar några gånger och spottar ut. Sväljer aldrig!
Håller med dig i stort, Lars; man bör inte smaka på okända svampar (kanske undantaget kremlor; de milda som också luktar ok är ätliga. Men då måste man förstås känna igen en kremla! se Svampguidens förklaring under “Matsvampar” )
Hm, intressanta fynd igen!
Det första jag kommer att tänka på är någon art i släktet Lyophyllum, där några arter kan mörkna/svartna med tiden, vilket det ser ut som några fruktkroppar har gjort på din bild?
Har inget bra artförslag dock. Krävs en närmare titt…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.