Som rubriken lyder hur rädd bör man vara? Har i hela min barndom plockat svamp. Vi var ute hela svampsäsongen och plockade allt från stenmurkla, kantareller, tickor, blodriska, stolt fjällskivling, diverse stensoppar och strävsoppar, m, m. När jag var ungefär 15 flyttade vi och svampmarker fanns inte riktigt att tillgå + en del händelser gjorde att jag inte var ute i “riktig” skog så mycket. Lite kantareller, Karl Johan och blodriskor har jag plockat efter samt några stolta fjälllskivlingar senaste åren för dom tycker jag iaf är jätte lätta att känna igen. Men jag vill verkligen börja plocka mer svamp igen. Har t ex aldrig ätit kremla av något slag men skulle vilja prova. Jag känner igen toppig giftspindelskivling, dom vanliga flugsvamparna och jag äter generellt sett inga vita svampar. Men när jag står där i skogen och är helt säker på att jag vet vad för svamp jag har framför mig så vågar jag ändå inte prova. Jag vågar inte ens smaka och spotta ut. Är jag alldeles för paranoid och osäker på mig själv. Jag lyckades få mig själv att steka upp 4st små smörsoppar idag efter att ha ställt frågan här om det verkligen var smörsopp, vilket jag var helt säker på innan. Så hur orolig bör jag vara?
Bra att du tänker fara med svamp. Så länge du plockar kantareller, trumpeter, taggsvamp och sopp är det ingen förgiftningsrisk - förutom djävulssopp som växer på Gotland. Du har visserligen gallsopp och bittersopp som smakar vidrigt men inte är giftiga. Skivlingar bör man lära sig successivt för där finns riskerna
Hej Ash,
Du är inte alls för paranoid utan mycket klok.
Fortsätt gärna att lägga upp bilder och fråga om de svampar som du hittar.
Om du bor i närheten av någon svampklubb i landet så brukar de ha olika aktiviteter, utflykter, kurser mm om du har lust att lära dig mer om svamp genom att delta i sådant.
Du hittar klubbarna under +Mer, Länkar här överst på sidan
Tack för era svar. Då har jag gjort rätt som varit så nojjig för svamp. Har i flera år försökt vara med på en sån där svampträff som kommunen har ordnat men har alltid jobbat när dom har inträffat men har faktiskt inte vetat att det finns svampklubbar man kan gå med i. Ska kolla upp det för det är mycket lättare när man är ute med någon så man kan känna och lukta på svampen också. Ha en bra dag och tack igen för hjälpen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.