0 3473 visningar

6 svar

Nejlikbroskskivling? Inte äta-bara nyfiken:)

ML

7 sep 2017 kl. 19:39

Jag har häxringar av den här svampen varje år i gräsmattan. Östergötland. Mest ek och björk i närheten.
Varje år så “artbestämmer” jag den till Nejlikbroskskivling men vågar inte äta den (inte 100% säker, tvivlar).
Jag ska inte äta den i år heller:)
Den har en tydlig, god doft men jag tycker mer att doften liknar KJ än nejlika.
Foten är som ett ventilgummi.
Några synpunkter?
Tar tacksamt emot synpunkter och förslag om någon har tid och lust.
3 bilder.

0

ML

7 sep 2017 kl. 19:39

Bild 2

0

ML

7 sep 2017 kl. 19:40

Bild 3 Växtplats

1

SvenD

7 sep 2017 kl. 23:43

Jo, det är nejlikbroskskivling! Men du har rätt, man måste vara försiktig med gräsmattesvampar; där växer också en del mindre lämpliga som föda, också de i häxringar. Jag tycker dock att man ska kunna lära sig nejlikbroskskivlingen, den har ett karakteristiskt utseende - ditt foto är ett bra exempel på detta!
Se under “Matsvampar” här på Svampguiden!

0

NyborjarSvamp

8 sep 2017 kl. 09:46

Har också Nejlikbroskskivling i gräsmattan och det är jag tacksam för :)

Jag kollar alltid under hatten och kollar om dom har en kant som delar upp skivlingarna så att dom enbart är under hatten och inte ner på foten. Samt att känna på foten som är seg.

0

Phalagorn

8 sep 2017 kl. 11:36

Nejlikbroskskivling är en underskattad matsvamp som jag plockat sedan barnsben, tillhör helt klart en av mina favoritmatsvampar. Bifogar ett par bilder när jag torkade nejlikbroskskivling i somras. Fick ihop 6 liter. :)

0

ML

8 sep 2017 kl. 15:07

Stort tack alla för svar, tips och idhjälp.
Nu får det nog bli en provsmakning i alla fall.
Wow, vilka bilder på en jätteskörd. Ser helt fantastiskt ut!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone