Jag är nybörjare och ska torka trattkantarell. Man tager vad man haver tänkte jag och fastnade för verktygsupphängaren(träskiva med hål) kan jag torka direkt på trät? Vi flyttar så det jag har att tillgå är bomullslakan(för tjockt?), tjock papp (linda in porslin i) golvpapp,hushållspapper, inget nät tyvärr. Platsen: Mörk klädkammare med bordsfläkt eller källare som är ljusare (insläppsljus)men luftigare, vad tror ni? Jag har torkskåp, men det är väl luft och inte värme jag behöver? Plats har jag massor om annat rum är bättre, men bara en liten sommarbordsfläkt. Hoppas ni vill hjälpa till, vad underbart roligt det är att plocka svamp!
Torkskåpet låter bra men dra ner värmen så långt det går (40 grader).
Vilket underlag du ska ha av de alternativen nu nämnde är svårare.
Hoppas att någon annan kan ge tips som har provat olika underlag.
Du kanske kan prova dig fram eller försök (helst) att få tag i något nät, typ myggnät.
Håll koll på dem så att det underlaget du väljer funkar och att de blir torra, inte mosiga och mörka för då har det gått fel.
Ex. http://svampguiden.com/forum/visa/581
(Skriv in “torka svamp” i sökrutan så får du många förlag).
Skulle inte ta verktygstavlan. Det är väl målad masonit eller nåt? Känns inte helt OK.
Torkskåp ska funka om värmen är låg nog, som ML sa. Annars skulle jag ta lakan och luftigt rum, inte den instängd klädkammaren. Spänn upp lakanen på nåt sätt så luften kommer åt underifrån.
Så här gjorde jag när jag hade mer trumpeter än min då lilla tork kunds svälja. Torkställningar, lakan, klädnypor. Jag torkade dem inte helt på detta sätt, utan gav dem nån timme i torken på slutet för att snabba på processen, men de var nästan-torra på mindre än ett dygn.
Glömde säga att jag hade en vanlig bordsfläkt modell större stånde på golvet framför härligheten (ungefär därifrån bilden är tagen) och riktad snett uppåt så det blev ordenligt drag under lakanen och inte bara ovanför. Och jag rörde så klart om några gånger.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.