0 1750 visningar

6 svar

Blodriska?

Tina

10 sep 2017 kl. 16:55

Västmanland, granskog/blandskog, hittade i vägkanten vid en gran och under ormbunke. Växte i klungor om ca 15 st. Orange saft som färgar av sig. De är betydligt grönare och tonar i vinrött här hemma, i skogen mer orange/gröna. Jag smakade och spottade ut, brännande ganska oangenäm smak så därför måste jag fråga om jag verkligen ska laga till dessa?

1

Tina

10 sep 2017 kl. 17:00

Västmanland, gran/blandskog. Hittade i vägkant under ormbunke samt under en gran. Fot orange och ihålig. Blöder orange. Betydligt grönare och mer vinrött här hemma. Orsaken till frågan är att jag smakade och spottade ut, brännande lite oangenäm smak, som en riska? Kanske blir smaken bättre vid anrättning? Nybörjare som tackar och bockar för er fina sajt samt app

1

bra svar

saijuli

10 sep 2017 kl. 19:57

De är blodriskor. Om du steker dem blir smaken lite syrlig men inte oangenäm längre. Mina favoriter.

0

Blodriska!

Tina

11 sep 2017 kl. 12:24

Tack snälla. Just dessa åkte ut, såg ut som roadkill, glad att jag inte tog så många. Men kalas, då lägger jag till den som “säker” och tar med mig ngt stabilt att lägga den i samt hushållspapper, attans vad den färgar.. 1a året jag plockar svamp “på riktigt” och det är härligt att få avancera med hjälp av er app och detta forum, briljant idé. Har tidigare funderat på hur 17 jag ska våga gå vidare, annonsera i butiken, locka till mig en svampkunnig med kaffe och kaka på plats.. Idag ska jag försöka hitta den lilla ljusa taggsvampen som liknar kantarell som jag ratade igår.

0

Jan

23 sep 2024 kl. 08:25

Finns det någon som säljer blodriskor i Västmanlland ?

0

Fyodor1991

2 nov 2024 kl. 16:48

Ja blodriska ser ut att stämma

0

Fyodor1991

13 nov 2024 kl. 17:58

Och om du vill veta vilken art det är så är det en gran blodriska.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone