Utsäkta i förväg, men jag är ny på området. Va i en tallskog med ett och annat lövträd i helgen nere vid Perstorp ungefär och tror mig ha hittat en djävulssopp. Kan det stämma? Finns det liknande giftiga soppar?
Det är en blodsopp: http://svampguiden.com/art/visa/boletus_luridiformis
Djävulssopp har bara påträffats på Öland och Gotland. Så länge du befinner dig på det svenska fastlandet så behöver du inte oroa dig för att hitta den giftiga djävulssoppen.
Jag kom på att eldsopp är en ganska snarlik förväxlingsart som anses svagt giftig om den äts rå, bör alltså tillagas väl. Vad man bör tänka på är att inte dricka alkohol i samband med denna svamp då det kan ge upphov till obehag så som magsmärtor och illamående. Eldsopp räknas inte alltid som matsvamp, men jag äter dem med stor förtjusning. Bifogar en bild på ett gäng eldoppar jag hittade i Malmö för ett tag sedan.
Jag brukar tillaga dem färska, men har hittat fler soppor i år än jag hunnit äta, så har torkat en del för framtida bruk. Jag brukar alltid steka svampen först i lite olja, sen slänger jag i hackad lök och sist en stor klick smör. Salta, peppra och låt det steka en stund. Klart och sedan är det bara lägga upp på en brödskiva och njuta.
Supergott med grädde i också, men det är inte alltid jag har det hemma.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.