Plockade mängder av trattar i lördags men undrar lite varför utseendet skiljer sig mellan dessa två på bilderna, d.v.s. varför den ena har en välvd hatt medan den andra har en krusig hatt? Kan det vara så att det är två olika slags trattkantareller eller är det bara något de slumpvis gör när de växer?
Trattkantareller kan variera ganska mycket i både form och färg men jag vet inte riktigt vad det beror på. Båda svamparna är trattkantareller.
Om jag inte minns fel så kan gul trumpetsvamp se ut så och att trattkantarellen är hel upptill. Vore roligt med expertutlåtande!
De är trattkantareller bägge två.
Det finns en stor variation vad gäller fjällighet på hatten, färg, form och krusighet mellan olika fruktkroppar och mellan olika svampindivider, precis som hos oss människor. Vi är en och samma art, trots att vi har olika färg, form och krusighet :-)
Men hallå där! Krusig kan du vara själv! ;-)
Har alltid inbillat mig att de där bleka krusiga är godare. Har inte genomfört något smaktest, men är ändå övertygad om att så är fallet. Det SER man ju att de är! :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.